Wat zijn de positieve eigenschappen van iemand die graag de baas is?

Of iemand die in zijn omgeving de macht wil (dictatuur).

Toegevoegd na 17 minuten:
ik zoek alleen maar naar antwoorden met echte positieve eigenschappen. Die negatieve kan ik zelf bedenken en daar wil ik juist vanaf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

In sommige gevallen zou er een scenario kunnen plaatsvinden waarbij één persoon (tijdelijk) álle volmachten heeft om in tijden van grote crisis ---van wat voor aard ook---- en waaarbij het pure voortbestaan van een gemeenschap op 't spel staat,handelend op te treden
(b.v. om talloze mensenlevens te kunnen redden).

Mij dunkt dat wanneer zo'n persoon diens taak heeft volbracht,weer meteen z'n gegeven (vol)macht moet afstaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
toelichting: zo'n persoon heeft dan

1) doorzettingsvermogen
2) zal anderen kunnen inspireren en motiveren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'doorzettingsvermogen' gaf de doorbraak.

Andere antwoorden (8)

iemand die snel dingen overziet en conclusies trekt en daardoor snel kan reageren in situaties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben graag de baas, ik vind het vaak fijn om leiding te geven aan stagiaires of nieuwe vrijwilligers.
ik vind het heerlijk om kennis over te dragen aan wie daar in geinteresserd is.
ook vind ik het fijne van het voor het zeggen hebben, dat je controle kan uitoefenen, dat alles goed wordt gedaan.
Rieneke1
13 jaar geleden
Iemand die echt graag de baas wil zijn, heeft geen positieve eigenschappen. Die heeft alleen een hang naar macht en dat is noch positief, noch ambitieus te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dan hopelijk ook een baas die graag de verantwoording op zich wil nemen als er iets fout gaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een positieve eigenschap kan zijn dat die persoon ook bereid is zelf verantwoordelijkheid te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dictator heeft vaak een gespleten persoonlijkheid. in gezelschap dat hem niet durft tegen te spreken, zijn volgelingen noem ik ze maar, kan hij geweldig charmant, onderhoudend en gul zijn, maar als je zijn macht niet erkent en ertegenin gaat, zal hij nooit positieve eigenschappen hebben. Een dictator is en blijft een dictator. Hij is overtuigd van zijn gelijk. Als je het niet met hem eens bent, zul je nooit bevriend met hem raken. Hij zal zijn hele arsenaal van emotionele manipulaties uit de kast halen om je om te praten. Hij zal eindeloos ruzie maken, medelijden op proberen te wekken en tenslotte in razernij ontsteken . Dit is uiteindelijk zo vermoeiend dat men vaak geneigd is om hem gelijk te geven om er vanaf te zijn. Omdat veel mensen niet de moeite nemen om er tegenin te gaan en vanwege die andere positieve eigenschappen die hij ongetwijfeld bij zijn volgelingen ten toon stelt, zal hij altijd mensen hebben die hem verdedigen en hem volgen. Ik noem hen maar de zg. hielenlikkers. Zoals jij hem beschrijft lijkt hij me meer een autoritaire dictator en deze zijn erger dan dictatoriale mensen.
Een dictator is iemand die dicteert. Iemand die de knoop doorhakt waar anderen doorrommelen. Ze kunnen ook gunstig zijn en het beste met anderen voorhebben. Wat jij beschrijft lijkt mij een onwarme dictator.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n leidinggevende heb ik gehad. Zij had ook 2 gezichten. En omdat ik er soms wel tegenin ging, heeft ze ervoor gezorgt dat mijn contract niet verlengd werd.
Je kunt alles zowel positief als negatief gebruiken. Met vuur kun je een verwoesting aanrichten en..je kunt je eraan verwarmen.

Dus ook de eigenschap graag 'de baas' te zijn kun je positief aanwenden.

Allereerst is het echter een voorwaarde dat een dergelijk persoon de baas over zichzelf is.

Dat hij/zij dus zijn/haar eigen karakter on de controle heeft.

Leidt hij/zij de ondergeschikten in de goede richting..of juist niet.

Als voorbeeld kan ik hier Napoleon noemen die naast zijn oorlogzuchtige neigingen mede gezorgd heeft dat er straatverlichting werd aangebracht zodat het veiliger werd op straat.

Tevens is hij verantwoordelijk geweest voor de invoering van de burgerlijke stand. Van beide kun je stellen dat dat positief is.

Verder is zo'n persoon natuurlijk ook gewoon een mens en als mens zal hij/zij ook zijn/haar man/vrouw en gezin liefhebben. Hetgeen ook positief is.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat die sterk in zijn schoenen staat, en zeker is van zichzelf.