Waarom zijn de straten in de Jordaan te Amsterdam geasfalteerd?

Ik heb ooit eens vernomen, dat dit het gevolg was van het Palingoproer van 1886.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Goede verhaal, verkeerde oproer

Het asfalteren was om te voorkomen dat bij een oproer de straten werden opengebroken en er met stenen werd gegooid.

De aanleiding was echter de Jordaanoproer van 1934,
dit was tevens de aanleiding voor de oprichting van de voorloper van de ME, de karabijnbrigade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik je uitermate hartelijk danken voor dit antwoord. Zaterdag ga ik mensen door Amsterdam rondleiden en ik zou bijna het verkeerde verhaal vertellen (asfalt is pas in 1902 uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgelopen zaterdag een rondleiding (ik ben maar een amateur) door Amsterdam gegeven, dus ook in de Jordaan. De mensen gevraagd wat hen opvalt. Ze keken naar boven. Dus ik zei: kijk lager, nog lager, en wees hen op het asfalt. Vervolgens de anekdote verteld dat ik er eerst naast zat wat betreft het Palingoproer, en vervolgens jullie uitleg. Twee vrijwel dezelfde antwoorden, en dan een keuze maken..... Deze heeft nog wat puntjes nodig.

Andere antwoorden (1)

Tijdens de Crisisjaren (1934) brak een opstand uit. Geprotesteerd werd tegen verlaging van de werkloosheidsuitkeringen, voor veel mensen de enige bron van inkomsten. Vooral bewoners uit de Jordaan deden van zich spreken: met stenen bekogelden zij de politie. De als Jordaanoproer bekendstaande opstand had tot gevolg dat alle straten in de Jordaan werden geasfalteerd zodat geen stenen meer geraapt konden worden.