"valuta oorlog" , wat zijn de gevolgen?

stel, er komt echt een valuta oorlog, wat zal de burger daar van merken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In het heel kort:

China controleert nu hun munt de yuan (Renminbi)
Dat wilt zeggen dat ze ervoor zorgen dat de koers met de dollar op een door hun bepaald niveau staat.

Velen vinden dat die koers te laag is, waarmee china zijn expert stimuleert.

Met "valuta oorlog" wordt bedoelt een grote verandering in de wisselkoersen tussen de grote valuta's.
De dollar, euro, yuan (China) en yen (Japan)

Bijvoorbeeld doordat China stopt met de controleren van de yuan.
Of doordat China zijn dollar reserves gaat verkopen.
China heeft meer dan 1.000.000.000.000 dollar in bezit.
(1000 miljard)
Dit komt doordat De V.S. al jaren een dubbel tekort heeft (begrotingstekort en tekort op de handelsbalans) en China heeft juist een overschot.
Als China deze reserves gaat verkopen zal de dollar zeer sterk in waarde dalen.
Hierdoor komt de V.S. in de problemen. (vergelijkbaar met IJsland en Griekenland alleen dan erger)

Wat wij ervan merken:
Dingen die we in dollars betalen worden goedkoper, zoals olie/benzine.
Vakantie naar dollar landen wordt goedkoop.
Het is slecht voor de handel, en dat kost banen.

Kans op oorlog, doordat de V.S. "gek" gaat doen.
Met "gek" bedoel ik dat het niet te voorspellen is wat ze gaan doen als ze ineens zeer veel moeten gaan betalen voor olie. (want hun dollars zijn ineens nog maar weinig waard)

Toegevoegd na 1 uur:
Andere scenario's zijn ook mogelijk:
Nog 10 jaar niets.
Een rustige overgang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb geboeid zitten lezen! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook interessant:
Hoewel de gevolgen groot zijn, is de kans dat het gebeurt onbekend. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat het nog lang zo blijft gaan als het gaat, maar ik ga er niet over. De enige die er beter van kan worden is het Chinese volk, maar of de machthebbers in China dat belangrijk vinden of liever aan zichzelf denken?