Volgens de wet is misleidende reclame verboden, hoe kan het dan dat bijna alle reclame misleidend is?

De Europese wetgeving reglementeert vergelijkende reclame en beschermt consumenten en personen die een commerciële, industriële of ambachtelijke activiteit of een vrij beroep uitoefenen, alsmede de belangen van het publiek in het algemeen, tegen misleidende reclame en de gevolgen daarvan.

Misleidende reclame is reclame die op enigerlei wijze de consument misleidt of kan misleiden of die om die redenen een concurrent schade toebrengt.

Om vast te stellen of reclame misleidend is, wordt rekening gehouden met:

de kenmerken van de goederen of diensten;
de prijs;
de voorwaarden voor de levering van de goederen of de verlening van de diensten;
de hoedanigheid, kwalificaties en rechten van de adverteerder.

http://europa.eu/legislation_summaries/consumers/consumer_information/l32010_nl.htm

misleiden
1) Abuseren 2) Afzetten 3) Bedonderen 4) Bedotten 5) Bedriegen 6) Beduvelen 7) Beetnemen 8) Begoochelen 9) Belazeren 10) Benadelen 11) Besodemieteren 12) Blinddoeken 13) Droelen 14) Duperen 15) Foppen

misleiden: opzettelijk iets laten geloven dat niet klopt

Ik las net een vraag over antirimpelcreme, en uit de antwoorden daarvan bleek het zo te zijn dat er niet zoiets bestond als antirimpelcreme.
En zo zijn er nog een hele hoop andere reclames die je allemaal dingen aansmeren die in werkelijkheid niet voldoen

Dus als misleidende reclame verboden is, hoe kan het dan dat een hele hoop reclames precies doen wat de definitie van misleiden aangeeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

We worden overstelpt met reclame. Het wordt ons eigenlijk ook vaak opgelegd, denk aan reclame tussen films door of reclame vlak voor het nos journaal van 20:00. Daar kan je niet omheen eigenlijk. Er kan dus van de argeloze kijker niet verwacht worden dat deze altijd kritisch de inhoud van reclame beoordeeld. Iedereen zou dus inderdaad veel beter tegen bedrieglijke of zelfs false reclame beschermd moeten worden en dit moet nodig eens een keer van staatswege geregeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Deze reclames dekken zichzelf in door in de kleine lettertjes te vermelen wat het product exact doet. Men geeft dan dus geen foutieve informatie en dus is de reclame niet misleidend.
bamibal
13 jaar geleden
dat is mogelijk omdat men zich tussen de mazen van de wet een weg weet te banen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reclame mag niet misleidend zijn, dus een cosmeticamerk mag niet zeggen: "Al uw rimpels verdwijnen!"
Ze mogen wel zeggen: "Een significante verbetering!" (mini-lettertjes ergens verticaal aan de linkerkant van de pagina:) bij een maand dagelijks gebruik bij een testgroep van 23 vrouwen. En wat die "significante verbetering" is kun je je ook afvragen. Maar dat laatste is niet misleidend - tenzij iemand een rechtszaak aanspant en blijkt dat de testgroep maar uit 22 vrouwen bestond.
Zie ook het stuk uit kassa, over Actimel: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/?tx_varakassamedia[uid]=4803127&cHash=8d4c1c88fc en de discussie over Activia.

Reclame kan je dus wel degelijk op het verkeerde been zetten - maar van de consument mag wel verwacht worden dat ie zelf een beetje nadenkt.
Chips met "50% minder vet en zout en net zo lekker" - crackers met joost mag weten hoeveel extra vezels - deze site heeft 12 van dat soort gezondheidsclaims onder de loep genomen: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/729/Vitamines/article/detail/250699/2008/05/01/12-gezondheidsclaims-onder-de-loep.dhtml

Relatiesites die suggereren dat bijna iedereen er een partner vindt - dan moet wel heel Nederland zoekende zijn want elke site heeft nog massa's leden, dus wat klopt er niet?

Voor misleidende reclame is een definitie en daaruit blijkt dat het veel verder moet gaan dan vage beloftes die niet helemaal kloppen, zie hier: http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Misleidende_reclame
De korte uitleg is: "In reclame wordt altijd wel een beetje overdreven. Dat mag, zolang de adverteerder u wel de waarheid vertelt."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je overdrijft, dan vertel je de waarheid helemaal niet.
Er wordt gewoon niks met misleidende reclame gedaan - alleen als een bedrijf van een ander bedrijf zegt dat dat bedrijf slechter is, bestaat er kans op een rechtszaakje.
Particulieren dienen gewoon geen klacht in. Da's niet vreemd, want er volgt toch geen straf.
Hiervoor zijn er twee belangrijke redenen. Ten eerste wordt in reclame altijd overdreven. Kopers weten dit en dus kan een aanprijzing als: 'het beste product van Nederland' of 'voorgoed afrekenen met rimpels' in de meeste gevallen niet als misleidend in de zin van de wet worden gekwalificeerd. Dat neemt niet weg dat er ook reclame bestaat die inderdaad misleidend is. De enige conclusie die dan kan worden getrokken is dat er niet of in ieder geval onvoldoende wordt opgetreden door burgers en overheid tegen bedrijven die dergelijke reclame maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine lettertjes ( sommige zelfs gewoon onleesbaar!), Tsja.. de wet steekt hier niet helemaal naadloos in elkaar.
En het * tekentje achter een prijs o.i.d is ook vaak gewild..
Dan staat er onderin(meestal) *= .....kijk voor voorwaarden...

Of iets wat erop lijkt.

Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het gebruik van relatieve begrippen wat al niet meer als relatief wordt opgevat.

Uw rimpels verdwijnen kei snel <-- kei snel is relatief dus wat jij kei snel vind, vinden zij dan weer niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat ook een helebol niet geschreven dus dat mogen en doen ze dan ook. N paar voorbeelden.
manipuleren, markt creeren, behoefte scheppen, angsten opwekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet 't meer zien als een kapstokregel, net als artikel 5 in de verkeerswet. Indien ze jouw toevallig willen pakken (bijv. omdat er met geld of goederen wordt geschoven op de juiste plaats, of omdat 't weer eens tijd wordt om iemand aan te pakken, of omdat er 'deze keer' meerdere klachten over een reclame binnen zijn gekomen), dan kunnen ze met de misleidingsregel je in elk geval aanpakken.

In elk geval, het in NL geheel normaal om de boel te belazeren, zoals met astro-TV, de bio-stabil, en natuurlijk bij alle gewone reclame. Commercie zal hier een grote rol bij spelen