Is het normaal dat een huisarts een consult rekent voor opsturen van mijn medisch dossier?

Ik ben laatst verhuist en moest daardoor noodgedwongen een andere huisarts kiezen. Dit omdat huisartsen alleen binnen een bepaalde regio mogen helpen oid. Ik heb gebeld naar mijn oude huisarts of ze mijn medisch dossier wilden opsturen, mijn nieuwe huisarts vroeg hiernaar.

Wat krijg ik nou van mijn zorgverzekering: een factuur voor een consult. Het gaat hier om 9 euro, maar dit gaat er bij mij niet in.
Ik ben niet eens bij mijn oude huisarts langs geweest, het enige wat ze moesten doen is dat ding mailen of op de post doen!

De vraag: is het normaal dat hier een consult voor wordt gerekend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had ook een keer dat ik vroeg of ze het herhaalrecept wilden faxen naar mijn apotheek, zodat ik niet helemaal een consult hoefde te hebben om er eentje te krijgen. Kostte 12,50 euro.... 1 faxje...

Het beste antwoord

Het administratief afwikkelen hiervan, (van jouw dossier als patient, voor de nieuwe huisarts) heeft jouw vorige arts toch tijd gekost, en hij heeft er moeite voor gedaan om het dossier door te sturen.

Ik vind het terecht dat daar een bijdrage voor staat. Moet de arts voor jouw dossier zijn vrije tijd gebruiken?
Aangezien het om 9 euro gaat, vind ik dat niet buitensporig.

Als het meer dan 15 was geweest wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nou, ik denk dat ze in de boekhouding aan het zoeken zijn geweest onder welke kop ze de administratiekosten voor het doorgeven van het dossier konden boeken, en toen maar ' consult' hebben gepakt. Want een consult was het natuurlijk niet of nauwelijks, maar een normaal consult bij de huisarts is ook wel effe een heel klein tikkie duurder dan 9 euro, hoor. Hoeveel precies durf ik niet te zeggen, maar een aantal jaren geleden was het al zeventig gulden, dus dat zal niet minder geworden zijn.

Er is op jouw verzoek wel arbeid voor je verricht en administratiekosten gemaakt, dus ja ,daar mogen ze wel een kleine vergoeding voor vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Consult is rond de EUR 20.-
Dus hij rekent een half consult, ook wel telefonisch consult of consult herhalingsrecept tarief van EUR 9,- Artsen verdienen niet echt veel, alleen doordat ze een lumpsum per verzekerde krijgen, halen ze genoeg op om een praktijk te runnen, maar het is geen vetpot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20 euro voor een consult ?? De volledige kosten of alleen de eigen bijdragen ?? Mijn díerenarts is al duurder. Alleen die voel ik zelf, omdat de verzekering er niet tussen zit. Maar de huisarts was-is echt duurder dan dat, hoor. Of dat moet veranderd zijn toen het ziekenfonds werd afgeschaft. Maar daarvoor waren wij partikulier en declareerden alles zelf, en dat was echt beduidend duurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dame kreeg een factuur voor een bezoek aan een ander huisarts als de onze, van 24,80 euro.Of er ook een gedeelte buiten die 24,80 door de zorgverzekeraar wordt betaald,is mij niet bekend. Die 24,80 is overigens wel bij de zorgverzekeraar gedeclareerd en vergoed door hen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar jaar terug (toen ik ziektekosten nog moest voorschieten om later te declareren) kostte een consult bij de huisarts me 21 euro.
Ja dat is normaal, bij een bedrijf noemen ze dat administratiekosten en een dokter noemt het dan consult.
Het bedrag is erg redelijk, porto en tijd bij elkaar opgeteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja helaas is dat wel zo. Het valt onder werkzaamheden en ze willen natuurlijk niet voor nop werken. Maar wel vraag ik me af of die kosten dan door jou betaald moeten worden aangezien je nieuwe huisarts toch degeen was die het dossier in feite opvroeg. Je zou bij hem/haar een declaratie in kunnen dienen voor de tijd dat jij bezig bent geweest zijn werk te doen.
Evenwel zal het dan die kant mogelijk uitgaan dat je een dubbele rekening krijgt want je nieuwe huisarts moet je in administreren. Krijg je dat er ook nog bij!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs als je per abuis een verkeerd nummer intypt en je daardoor je arts te spreken krijgt..kost dit je al geld..

Wèl een tikkeltje overdreven, vind ik het, om letterlijk voor alles geld te rekenen.

Maar helaas is onze maatschappij er eentje van poen...poen...en nog eens poen..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel werk het precies is hangt af van de manier waarop het dossier naar de nieuwe huisarts overgedragen wordt. Dat kan elektronisch zijn, door middel van een print via de post of jouzelf maar als er urgente zaken lopen is ook een telefonische overdracht niet ongebruikelijk.

Die huisarts kan er niets aan doen dat jij noodgedwongen moest verhuizen maar heeft er wel werk aan. Negen euro vind ik een heel redelijk tarief.