Is het normaal dat een huisarts een consult rekent voor opsturen van mijn medisch dossier?

Ik ben laatst verhuist en moest daardoor noodgedwongen een andere huisarts kiezen. Dit omdat huisartsen alleen binnen een bepaalde regio mogen helpen oid. Ik heb gebeld naar mijn oude huisarts of ze mijn medisch dossier wilden opsturen, mijn nieuwe huisarts vroeg hiernaar.

Wat krijg ik nou van mijn zorgverzekering: een factuur voor een consult. Het gaat hier om 9 euro, maar dit gaat er bij mij niet in.
Ik ben niet eens bij mijn oude huisarts langs geweest, het enige wat ze moesten doen is dat ding mailen of op de post doen!

De vraag: is het normaal dat hier een consult voor wordt gerekend?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het administratief afwikkelen hiervan, (van jouw dossier als patient, voor de nieuwe huisarts) heeft jouw vorige arts toch tijd gekost, en hij heeft er moeite voor gedaan om het dossier door te sturen. Ik vind het terecht dat daar een bijdrage voor staat. Moet de arts voor jouw dossier zijn vrije tijd gebruiken? Aangezien het om 9 euro gaat, vind ik dat niet buitensporig. Als het meer dan 15 was geweest wel.

Nou, ik denk dat ze in de boekhouding aan het zoeken zijn geweest onder welke kop ze de administratiekosten voor het doorgeven van het dossier konden boeken, en toen maar ' consult' hebben gepakt. Want een consult was het natuurlijk niet of nauwelijks, maar een normaal consult bij de huisarts is ook wel effe een heel klein tikkie duurder dan 9 euro, hoor. Hoeveel precies durf ik niet te zeggen, maar een aantal jaren geleden was het al zeventig gulden, dus dat zal niet minder geworden zijn. Er is op jouw verzoek wel arbeid voor je verricht en administratiekosten gemaakt, dus ja ,daar mogen ze wel een kleine vergoeding voor vragen.

Ja dat is normaal, bij een bedrijf noemen ze dat administratiekosten en een dokter noemt het dan consult. Het bedrag is erg redelijk, porto en tijd bij elkaar opgeteld.

Ja helaas is dat wel zo. Het valt onder werkzaamheden en ze willen natuurlijk niet voor nop werken. Maar wel vraag ik me af of die kosten dan door jou betaald moeten worden aangezien je nieuwe huisarts toch degeen was die het dossier in feite opvroeg. Je zou bij hem/haar een declaratie in kunnen dienen voor de tijd dat jij bezig bent geweest zijn werk te doen. Evenwel zal het dan die kant mogelijk uitgaan dat je een dubbele rekening krijgt want je nieuwe huisarts moet je in administreren. Krijg je dat er ook nog bij!!

Zelfs als je per abuis een verkeerd nummer intypt en je daardoor je arts te spreken krijgt..kost dit je al geld.. Wèl een tikkeltje overdreven, vind ik het, om letterlijk voor alles geld te rekenen. Maar helaas is onze maatschappij er eentje van poen...poen...en nog eens poen.. Groet, Ton

Hoeveel werk het precies is hangt af van de manier waarop het dossier naar de nieuwe huisarts overgedragen wordt. Dat kan elektronisch zijn, door middel van een print via de post of jouzelf maar als er urgente zaken lopen is ook een telefonische overdracht niet ongebruikelijk. Die huisarts kan er niets aan doen dat jij noodgedwongen moest verhuizen maar heeft er wel werk aan. Negen euro vind ik een heel redelijk tarief.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100