Wat zijn de hoofdzonden van verkopers?

Weet jij het antwoord?

/2500

- Dat ze niet je rechten als koper vermelden wat betreft garantie - Dat ze het product beter afschilderen dan het is

- Vooroordelen over de klant hebben (b.v. iemand in een net pak anders behandelen dan in slordige kleren) - Te veel over het product praten en te weinig luisteren. - Te veel verkoopgericht en te weinig klantgericht zijn. - De wensen van de klant niet serieus nemen.

Niet luisteren naar wat de klant WIL. Alleen denken aan wat hij zelf VERkopen wil, terwijl een tevreden klant waarschijnlijk eerder terugkomt om nog eens iets te kopen als ie zich echt gehoord en begrepen voelt. Van de andere kant uit gezien: geen betrokkenheid bij de winkel/het merk/het product/de producten. Een ongeïnteresseerde verkoper zet ook niet aan tot kopen en/of terugkomen.

Dat ze niet scoren

Persoonlijke telefoontjes plegen en dat dan vooral heel luidkeels Kauwgomkauwen Je niet aankijken als je iets aan ze vraagt Niet met je meelopen, maar met een slap handje wijzen in de richting van het gevraagde Doen alsof je debiel bent door hoofdschuddend en schamper lachend op je vragen te reageren Kortom: zich verkoper noemen en het vak ook nog uitoefenen terwijl ze er niet geschikt voor zijn

Een van de allerergste dingen: Zeggen "dat heb ik zelf ook" of "Ja, ik gebruik het ook". Of iets dergelijks. GGGRRRR [Vaak is het niet eens een aanbeveling als een of ander snotjong dat zegt, maar dat heeft ie zelf niet door.]

Da's heel simpel : Verkoop de spullen waar je zelf helemaal lyrisch van bent. Als het je als verkoper om de poen gaat, kun je het schudden. In dat geval moet je het overlaten aan organisaties zoals de banken, de grote supermarkten etc. Als je als kleine ondernemer (deurventer) iets probeert te verkopen, moet je er zelf ook helemaal van overtuigd zijn en dan verkoop je. Een hoofdzonde is liegen en een tweede hoofdzonde is gebrek aan eigen overtuiging. Mannen trappen er misschien nog wel in, maar vrouwen maken je af. Die zien en voelen alles. En terecht. (ik ben man, maar denk er toch zo over)

Ervaren verkopers hebben wel eens de neiging om klanten te manupileren. Dit vind ik de hoofdzonde nummer 1.

De klant begeren, is hoofdzonde #1a Een hekel aan de klant hebben is hoofdzonde #1b

Niet luisteren naar de klant en vooral in het eigen verhaaltje blijven hangen.

Liegen. Als je een klant voorliegt over het product, kun je die ene keer iets aan die klant verkopen, maar daarna nooit weer. Als je eerlijk bent tegen de klant, verkoop je die ene keer misschien niets, maar die klant komt wel terug als hij de volgende keer iets nodig heeft. En de volgende keer wéér.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100