Is het woord discriminatie nog wel bruikbaar?

Nou is discrimineren volgens de wet verboden.
Maar het woord discriminatie duikt nu overal op.
Als ik ruzie heb met iemand van een andere afkomst dan ben ik eens aan het discrimineren,terwijl ik dan alleen maar ruzie heb met die persoon zelf, en dus niet vanwege zijn afkomst.

Als een werkgever 5 sollicitanten heeft waarvan er 3 van andere afkomst zijn en hij kiest uit eindelijk een Nederlander voor de baan, op grond van dat die van die sollicitanten het beste is, dan kunnen die 3 andere sollicitanten weer zeggen, hij heeft ons gewoon niet gekozen vanwege onze afkomst dus vinden ze dat die werkgever discrimineert.

Dan heb je nog positieve discriminatie, waarbij je een bepaalde doelgroep eerder toelaat dan andere.
Dat valt dan toch ook gewoon onder negatieve discriminatie, omdat je ander niet aanneemt omdat ze niet in die doelgroep passen?

Zo wordt tegenwoordig alles wel weer ingedeeld in het woord discriminatie.

Hoe geloofwaardig is het woord "discriminatie dan nog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Akira2012;

Het woord discriminatie heeft nog niets van zijn betekenis 'onderscheid maken' verloren, maar het is het misbruik dat er door mensen van wordt gemaakt dat het begrip heeft verwaterd. Het wordt inderdaad te pas en te onpas geroepen waardoor de bijkomende betekenis 'onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen en groepen' wordt daardoor een steeds moeilijker hanteerbaar begrip. Eigenlijk net zoals 'demoniseren' en 'beledigen' steeds vaker worden ge-/misbruikt. Misschien wordt het tijd om het begrip wat meer strikt taaalkundig te gaan hanteren en een verschil te maken in al dan niet rechtmatige discriminatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het is geloofwaardig als je "echt" gediscrimineerd word,
het lijkt nu wel een stopwoord geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord discrimineren wordt idd te pas en te onpas gebruikt. Als een werkgever iemand met bruine ogen in dienst neemt terwijl er nog 3 kandidaten met blauwe ogen waren, kunnen die wel zeggen: wij worden gediscrimineerd. Onzin natuurlijk. Er moet voor opgelet worden dat niet alles onder het hoofdstuk discriminatie komt te vallen, want dan zal de ware betekenis van het woord heel snel gaan vervagen Er zijn ook vacatures waarbij de voorkeur wordt gegeven aan een vrouw, dat heet dan weer positieve discriminatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang er nog mensen gediscrimineerd worden is het woord bruikbaar.
En aangezien het nog steeds gebeurt kan het woord gewoon nog gebruikt worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben de neiging, om als ze iets niet bevalt, hun oordeel wat te overdrijven, en een woord te kiezen dat iedereen direct begrijpt. Iedereen praat over discriminatie, en de kranten staan er vol mee.

Als gebruiker X op goeievraag.nl al wekenlang de verkeerde vragen stelt, en zich dus niet aan de regels houdt, en na talloze waarschuwingen een ban krijgt, zal hij spreken over discriminatie. Dan heeft hij al bij voorbaat gelijk, want discriminatie is een kwalijke zaak, en bij wet verboden. En hij heeft natuurlijk ook gelijk, want blijkbaar worden gebruikers die steeds de verkeerde vragen stellen ook daadwerkelijk gediscrimineerd ;-)
Als hij nog wat kwaaier wordt, zal hij zeggen dat hij wordt gedemoniseerd, want ach,.... zo erg waren die verkeerde vragen toch niet? Om demoniseren te gebruiken is dus ook een prima oplossing om krachtig en effectief je ongenoegen te uiten.

Er zijn wel meer woorden in de mode, die kort en krachtig weergeven wat er aan de hand is, maar eigenlijk nergens meer op slaan. Ondemocratisch en populist zijn ook zulke woorden. Alles wat je liever niet ziet gebeuren is ondemocratisch, en als iemand iets roept waar je het niet mee eens bent, en je voelt je daarin wat alleen staan, dan noem je zo iemand een populist.

Maar het kan ook weer verdwijnen hoor.
Vroeger waren ME'ers die krakers uit een kraakpand haalden fascisten, mensen die iets rijker waren dan de buurman kapitalisten, en iedereen die ook maar durfde te beginnen over enig verschil tussen iemand met een zwarte of blanke huidskleur een racist. Daar hoor je niemand meer over.
Zo zal het ook met discriminatie gaan en dan krijgt het woord zijn werkelijke betekenis weer terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het woord discriminatie wordt door sommige mensen wel erg snel in de mond genomen. Ze misbruiken het woord, omdat ze weten dat ze door dit hard te schreeuwen vaak ver komen in Nederland. het woord is bezoedeld.

probleem is echter, dat als er een nieuw woord zou worden bedacht, dat dit woord ook in no time weer wordt misbruikt/ verkeerd gebruikt.

Als je niet oppast krijgt je een stoelendans met woorden. Kijk ook wat er gebeurd is met het woord allochtoon, dat door de overheid ineens kansenjongere moest gaan heten, medelander enzovoort.

Verkeerd gebruik van woorden voorkom je niet, en los je ook niet op door andere woorden te bedenken. Zo ontwikkeld taal zich uiteindelijk. Woorden krijgen na verloop van tijd een andere betekenis.
AlphaLimaSierra