Veel mensen die negatief in het leven staan hebben ervaringen opgedaan die hen negatief leren denken. De manier van denken is, wanneer er geen psychische aandoening is, zelden aangeboren. Het kan zijn dat het je voorgeleefd is door je ouders of andere mensen of dat je ervaringen hebt meegemaakt die je geleerd hebben om niet te veel van het leven te verwachten.
Om er vanaf te komen hoef je niet direct naar een therapeut je kan eerst proberen om zelf iets te veranderen. Lees eens wat sites die over positief denken gaan. Lukt het jezelf niet om jezelf te veranderen dan kan je nog altijd naar een therapeut.
Ik heb wat sites opgenomen om eens door te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Door je meer te focussen op de positieve aspecten daarvan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door uit te zoeken wat er slecht is aan positief zijn.

Natuurlijk gaat dat je niet helpen om minder negatief te zijn, maar het laat je wel zien dat je niet positief hoeft te zijn. In onze samenleving worden te vaak dingen gezegd als 'als je er maar in gelooft komt het wel goed'. Maar dat is niet zo. Negativisme heeft ook goede punten. Je bent veel beter voorbereid op slechte resultaten, omdat je hier van tevoren al over hebt nagedacht. Je hebt bijvoorbeeld al een plan wat je gaat doen als je baas failliet gaat, je je tentamen niet haalt, of je kind boos van huis wegloopt.

Dus, accepteer dat je een negatieve kijk hebt op dingen maar weet dat dit niet slecht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Los van de vraag hoe het komt dat iemand optimistisch is dan wel pessimist kan je je negativisme ook met goede redenen als iets positiefs zien in die zin dat het je tegen al te groot enthousiasme voor iets of iemand beschermt en je dus geen negatieve ervaring hebt als je optimisme voor niets blijkt te zijn. Daarbij valt het vaak mee als je een wat negatievere visie hebt in eerste instantie. Weest dus optmistische negatief en pessimistisch enthousiast en je hebt het juiste midden gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van relativeren ga je meestal positivier in het leven staan!!
Maar dan moet je dat natuurlijk wel de goede kant uit duwen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je af te vragen: wil ik me goed voelen of slecht voelen? Als je negatief denkt, ga je je slechter voelen.
Je moet natuurlijk wel eers even nagaan of het goed zit met je prioriteiten: slaap, voedsel en sex. Indien je denkt dat je daarin te kort komt, moet je natuurlijk eerst die basisbehoeften voldoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de negativiteit niet toe te laten en het positieve juist wel.

Dus zeggen inzelf NEE, STOP als je een negatieve gedachte hebt. Vervang deze gedachte dan door een positieve variant/wens.

Als voorbeeld:
Je denkt: Wat een rotweer.
Vervang dit dan door: Het weer is perfect voor de natuur, straks is het weer prachtig.

Geef dan ook waardering voor het positieve, want wie in het negatieve zit, zal ook 'mooi weer' als negatief opvatten: te warm, te veel drinken, te veel plassen, enz.

Het lukt ook alleen als je uit het negatieve WILT stappen. Sommigen willen dat gewoon niet. De keuze is aan jouw. De oplossing is eenvoudig (alleen maar gedachten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook nog wel eens helpt is om jezelf te dwingen jezelf te verplaatsen in de situatie van mensen die het nog véél slechter hebben dan jij, dus door b.v. een tijdje vrijwilligerswerk te gaan doen bij mensen die het slecht hebben.

Je leert dan vanzelf om je eigen ellende te relativeren en dingen meer in hun perspectief te zien. Daar word je vanzelf positiever van, omdat je weet hoe erg het ook kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag je eerst eens af waarom je negatief bent. Heb je veel meegemaakt dat je zo bent? Dan helpt praten bij een therapeut om je gedachten op een ander spoor te zetten en leren ze je cognitief denken zodat je weer kan genieten van de kleine dingen die er nu niet toe doen. Zie voor meer info de linken in dit het artikel dat ik als bron toevoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Door de dingen meer postief te gaan bekijken ??

Er is veel negatieve energie rondom ons, dit maakt dat wij stress hebben, en stress maakt ons ziek !

Ook angst is zo'n een stressfactor die ons hele leven kan beinvloeden, (angststoornissen, paniekaanvallen, depressie...) het kan zelfs ons leven verlammen !!

En wat kan je hieraan doen :

1.Zorg goed voor jezelf, dwz zorg ervoor angst geen grip
krijgt op je leven !

2. Werk aan je zelfvertrouwen, en aanvaardt het leven in
positieve zin !

3. Erken de angsten als jouw angsten en leer hiermee
actief om te gaan

4. Laat je leven niet bepalen door deze angsten !

5. Bij herhaling of aanhoudende angsten, kan je de hulp
inroepen van een specialist, psycholoog of het CGGZ !

6. Door kontakten te leggen met mensen met een posi-
tieve levensinstelling !

Voor meer info ivm dit onderwerp :

Zie de toegevoegde linken !

Veel sukses toegewenst.

Mvg,

Karel8158