Waarom wil de overheid dat iedereen een HBO/WO diploma behaald?

Ik las laatst dat ruim 66% van de MBO'ers doorstroomt naar het hogeronderwijs, 80% vd HAVO en 90% van de VWO'ers.

Waarom zou de overheid dit willen doen? We hebben toch ook mensen nodig die wat minder leuk werk willen doen? (schoonmakers, loodgieters, automonteurs, etc.). Hoogopgeleiden zullen hoogstwaarschijnlijk dit soort baantjes weigeren en eventueel in het buitenland gaan werken. Bovendien zal dit toch flink wat impact hebben op het salaris dat hogeropgeleiden nu hebben?

Ik begrijp best dat dit op de lange termijn loont qua innovatie/automatisering/etc omdat zodoende een kenniseconomie wordt gestimuleerd.

Nu worden er veel mensen uit het buitenland aangetrokken die deze functies vervullen en hun kinderen zijn vervolgens ook weer hoog opgeleid.

Kort geformuleerd: Waarom stimuleert de overheid dat iedereen hoogopgeleid is en wat is hiervan de impact?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoelde dat er nu veel mensen uit het buitenland worden aangetrokken om "minder leuk" werk te gaan doen en dat dit eigenlijk maar één generatie stand houdt omdat hun kinderen gewoon in nederland gaan studeren en vervolgens ook weer hoog zijn opgeleid. Zo kunnen we een hele tijd lang door blijven gaan..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Natuurlijk hoeft niet iedereen een HBO/WO diploma halen. Maar het is voor Nederland wel belangrijk dat veel mensen goed opgeleid zijn. Het economisch speelveld breid zich steeds verder uit, het globaliseert. Dat betekend dat we concurreren met veel andere landen. Aangezien wij in Nederland hoge loonkosten hebben zie je veel laaggeschoold werk verhuizen naar lagelonenlanden in Oost-Europa en Azië (China). In Nederland is er geen plaats meer voor fabrieken bijvoorbeeld, je ziet ook dat steeds meer fabrieken hun deuren sluiten. Wij als Nederland zijn als productieland simpelweg te duur. We zullen dus met een alternatief moeten komen. Dat alternatief is de kenniseconomie, een economie waar bijvoorbeeld innovatie belangrijk is. Daarvoor is het nodig dat je als land goed opgeleid bent. Daarom wordt het aangemoedigd om te gaan studeren. Ook omdat het je kansen op een baan ontzettend vergroot. Desondanks zijn er ook vakmensen nodig. Een goede loodgieter of timmerman hebben een mooie baan en kunnen een goedgevulde boterham verdienen.

De cijfers die jij geeft zullen best kloppen, maar ik heb nog nooit gehoord dat de overheid stimuleert dat iedereen HBO/WO gaat doen. Dat zou ook een beetje dom zijn, want dan moeten al die artsen en advocaten straks auto's gaan repareren. Hooguit zal de overheid stimuleren dat je je goed schoolt, (dus ook loodgieters en automonteurs) en vooral dat je je opleiding afmaakt. Want het aantal uitvallers op b.v. MBO is heel groot, en dat is niet goed voor de mensen zelf, en ook niet goed voor de overheid, omdat dat weggegooid geld is.

Ik geloof,at jij die gegevens interpreteert als iets, wat door de overheid wordt gestimuleerd. In werkelijkheid is dat niet correct! De overheid stimuleert juist de opleiding tot goede vaklui, zoals loodgieters,timmerlui,metselaars en zo.

Je zegt het zelf al 66% stroomt door dat is dus 66% van diegene die op dat onderwijs zitten zo gaat dat dus door. 100% van alle leerlingen staat nergens.

55% van de leerlingen zit op een VMBO opleiding. Daarmee wordt die percentages van jou in absolute aantallen veel kleiner. En doorstromen vanuit het VMBO naar de HAVO wordt ontmoedigd. Je moet minimaal een gemiddelde 7 staan. Daarnaast halen veel MBO-ers en havisten het niet op het HBO.