Wie weet waar je moet beginnen als je een collectieve voorziening als openbare toiletten door het hele land wilt bevorderen?

B.v. bij parkeerplaatsen is het toch genant dat je bosjes moet opzoeken, waar anderen je zijn voorgegaan.
Wij hebben gisteren allemaal rampverhalen aan elkaar zitten vertellen over ""moeten""", maar nergens ""kunnen"". Het wordt tijd dat we er iets aan doen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee. Ik mis ze vooral in dorpen, in de stad heb je wel een station of McDonalds, langs de snelweg kan je nog de bosjes in, in een dorp natuurlijk niet. En bij wildvreemden aanbellen om naar de wc te mogen, vind ik ook raar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mis ze ook in mijn stad. Liep een uur te wandelen, kom door een groot winkelcentrum en gelukkig was het overdag en kon ik bij een grote supermarkt. Vond ik het raar dat er nergens een verwijzing naar een toilet was.

Het beste antwoord

De kosten voor een openbaar toilet bedragen eenmalig 80.000 euro en daarna jaarlijks 75.000 euro aan onderhoud.

Maar... als je 'm plaatst op een drukbezochtte plek zou op een deel van de toiletvoorziening reclame geplaatst kunnen worden. Dan wordt zo'n voorziening goedkoper en wellicht interressanter voor een gemeente.

Kijk hier eens;
http://www.dutchtoilet.nl/meer-openbare-toiletten-in-nederland.htm

En schrijf ze aan. Zij ijveren voor dezelfde zaak en kunnen je misschien op weg helpen.

SUCCES!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt je zelfs beroepen op een wet:

“Ieder mens moet per dag gemiddeld vijf maal naar het toilet. Het is dus een basisbehoefte. Het gebrek aan goede openbare voorzieningen druist rechtstreeks in tegen de
uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee!! Ik zal het zeker doen. Gr. Ineke

Andere antwoorden (4)

Het grote probleem in dit kader is de verhouding tussen kosten, straatbeeld en uiteindelijk gebruik. Openbare toiletten kosten veel geld en vervuilen het straatbeeld daarbovenop zijn erg onderhoudsintensief omdat ze vaak niet te proper worden behandeld zowel vanbinnen als vanbuiten denk maar aan graffiti. Dit is echter een aangelegenheid dat gemeente per gemeente word geregeld. Je kan dus best elke gemeente apart aanspreken wil je hier vorderingen in maken. Echter gaan de kleinere gemeenten dit waarschijnlijk niet kunnen goedkeuren omdat de kost te hoog ligt.

veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin bij de plek waar jij tot de conclusie bent gekomen dat het heel handig zou zijn om openbare toiletten te hebben. Schrijf voor die plek een brief aan de gemeente (of andere beheerder van het terrein), bij voorkeur met uitgebreide motivering waarom daar wc's nodig zijn en indien mogelijk ondersteunt met foto's. Zo kan je de beheerder aansporen om er iets aan te doen.

Wil je het echt landelijk aanpakken, dan zou je een belangenvereniging op kunnen richten of het onderwerp op de agenda van de tweede kamer laten plaatsen. Dit laatste kan je regelen door steun te zoeken van een politieke partij, of door een duidelijk voorstel te schrijven en hiervoor 40.000 handtekeningen ter ondersteuning op te halen. Met 40.000 handtekeningen wordt het voorstel namelijk op de agenda van de tweede kamer gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vindt ik de nieuwe franse toiletten op de tolwegen het best : automatisch doorstroming van het toilet en ant-vandalisme structuur in beton. Zoniet zijn de kosten zoals iemand korrekt vermeld heeft veel te hoog .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leeft toch blijkbaar niet zo heel erg, gezien het aantal antwoorden.
Je eigen gemeente benaderen.
Of de VVV / ANWB, die wel lange wandelroutes maken, maar niet de bijpassende voorzieningen.
Of de politieke partijen?

Bij bouwplaatsen zie je toch ook van die mobiele toiletten?
Die zouden toch op meer plaatsen geplaatst kunnen worden?