Waarom wil de overheid dat iedereen een HBO/WO diploma behaald?
Ik las laatst dat ruim 66% van de MBO'ers doorstroomt naar het hogeronderwijs, 80% vd HAVO en 90% van de VWO'ers.
Waarom zou de overheid dit willen doen? We hebben toch ook mensen nodig die wat minder leuk werk willen doen? (schoonmakers, loodgieters, automonteurs, etc.). Hoogopgeleiden zullen hoogstwaarschijnlijk dit soort baantjes weigeren en eventueel in het buitenland gaan werken. Bovendien zal dit toch flink wat impact hebben op het salaris dat hogeropgeleiden nu hebben?
Ik begrijp best dat dit op de lange termijn loont qua innovatie/automatisering/etc omdat zodoende een kenniseconomie wordt gestimuleerd.
Nu worden er veel mensen uit het buitenland aangetrokken die deze functies vervullen en hun kinderen zijn vervolgens ook weer hoog opgeleid.
Kort geformuleerd: Waarom stimuleert de overheid dat iedereen hoogopgeleid is en wat is hiervan de impact?
Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoelde dat er nu veel mensen uit het buitenland worden aangetrokken om "minder leuk" werk te gaan doen en dat dit eigenlijk maar één generatie stand houdt omdat hun kinderen gewoon in nederland gaan studeren en vervolgens ook weer hoog zijn opgeleid. Zo kunnen we een hele tijd lang door blijven gaan..
Het is toch eerlijker dat zo iemand zijn studie zelf betaalt, ipv dat jij en ik dat moeten doen via de belasting?
Maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee ook het systeem om studiekosten te financieren dan ook altijd maar zo moet blijven, en dat het niet wat beter en/of eerlijker kan? Ik heb trouwens wel een klein excuses.
Ik ben door mijn studie geen 230.000 Euro per jaar gaan verdienen. Als dat zo was, zat ik nu ook niet op goeie-vraag.nl, maar in mijn 2e huisje op de Bahamas.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.