Bezoedelde woorden

Welke woorden zijn in de loop der eeuwen bezoedeld geraakt? Dus het had oorspronkelijk een nette, neutrale betekenis, maar is naderhand een scheldwoord of een woord met een bijsmaak geworden.

Waardoor zijn ze bezoedeld geraakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (16)

Gay

Toegevoegd na 51 seconden:
Betekende vroeger: blij. Betekent nu: homo. Niet dat het een scheldwoord is, maar het is wel iets anders gaan betekenen.

Toegevoegd na 21 minuten:
Allochtoon. Was voorheen een keurig woord om iemand van buitenlandse afkomst mee aan te duiden. Tegenwoordig is het meer synoniem voor iemand uit een Islamitisch land.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jeemig bamibal, wat erg. gay/blij/homo.
over allochtoon ... nee, hoeft m.i. niet meteen islamitisch te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hele woord allochtoon is wel veranderd in het gebruik, tegenwoordig bedoelen mensen daar vaak 'de niet-westerse allochtoon' mee maar vaak ook de kinderen van diegenen die gewoon in NL geboren zijn.
homo - Was gewoon een homosexueel, is nu oa een straatwoord
Neger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neger/ negro is nu minder gewenst om te zeggen, terwijl het nog niet zolang geleden een benaming zonder lading was.
waarom? misschien omdat het dicht tegen nikker/nigger aanligt, wat wel denigrerend was.
Rieneke1
13 jaar geleden
Schijten en pissen waren ooit (ze kwamen in de literatuur van de 17e eeuw nog voor) gewone nette woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kloot. Was vroeger gewoon een woord voor een bol of bal. Aardkloot, klootschieten. Is nu geen net woord meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kanker, ooit was het een een ziekte, nu is het ook een term om iemand de meest vreselijke dingen toe te wensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van "wippen"?
Dacht je vroeger alleen nog maar aan een speeltuin om te gaan wippen, tegenwoordig komt de geslachtsdaad als eerste in je op.
Behoorlijk bezoedeld dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha + 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, zelfde als 'naaien'.
Allerlei ziekten zoals tering, schurft en typhus, en stoornissen zoals autist en schizofreen worden ook steeds meer gebruikt als scheldwoord. Waarom we ziektes gebruiken als krachtterm is mij niet helemaal duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord concentratiekamp is een zeer beladen woord geworden,terwijl het oorspronkelijk een opvangkamp voor veel mensen was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muts; zo'n ding wat je op je hoofd draagt heeft tegenwoordig de betekenis van 'stomme trut' danwel het vrouwelijk geslachtorgaan. Maar klinkt toch beter dan k*...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
chinezen. Niet als meervoud van Chinees, maar iets met drugs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en tegenwoordig eten we ook Chinees !
mongool.
Vroeger was dit een inwoner van Mongolië, nu wordt het gebruikt voor iemand met het downsyndroom, of gewoon iemand die raar of vervelend doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moslim.

Vroeger gewoon de benaming van iemand die een bepaald geloof aanhangt, tegenwoordig met een 'explosieve lading'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jood. Dat hoort een heel normale benaming te zijn voor een bepaalde bevolkingsgroep, wordt nu helaas onterecht als scheldwoord gebezigd. Vaak voorafgegaan door een zeer ernstige ziekte.

Toegevoegd na 18 uur:
Doos. Ooit een verpakkingsmiddel, nu vaak de aanduiding voor het vrouwelijk geslachtsdeel of voor een domme vrouw.

Toegevoegd na 1 dag:
Pezen. Betekent eigenlijk hard werken, wordt nu vaak gebruikt voor de werkzaamheden van een prostituee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naaien, uitleg overbodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plee, schijthuis, opoe, doos, muts