wat zijn de grootste fabeltjes van deze tijd?

Wat zijn tegenwoordig dingen die wij allemaal voor waar aanzien, maar eigenlijk complete onzin(of lang niet zo gevaarlijk als dat er gezegd wordt) zijn?

Ik kwam er namelijk via deze site achter dat het nogmaals opwarmen van spinazie niet eens zo gevaarlijk was.
Dat het allemaal wat overdreven was.

Zijn er nog meer van dat soort dingen?
En dan met betrekking op alles, dus niet alleen op voedsel.

Toegevoegd na 10 minuten:
ps, Er zitten nog wel gevaren aan spinazie, maar wat ik probeer aan te geven is dat ik het eerst als iets "dodelijks" zag.
zo kwam het bij mij altijd over.
Niet dat het ineens vergeten moet worden, maar voor mij klonk het altijd veel gevaarlijker dan dat het werkelijk bleek te zijn, want dodelijk is het niet.

dus ff geen misverstanden voor het spinazie geval.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dat de mens de hoofdoorzaak is in de opwarming van de aarde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (41)

dat er nog mensen zijn die de bijbel voor vol ,en voor waar nemen.
want dat is de grootste fabel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan ben ik een uitzondering denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iets is pas een fabeltje als het ontkracht is. het probleem met de Bijbel is dat het noch te bewijzen noch te ontkrachten is. geen min, maar ook zeker geen plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloof wat je zelf wilt, maar zeg niet dat het een fabel is tot je het kunt bewijzen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@menno en dat is hoe die mensen het hebben aangepakt, zo verzinnen dat je het niet kúnt bewijzen maar ook niet niet kunt bewijzen. ik denk dat mindseye gelijk heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat we er van denken is niet van belang. zijn antwoord voldoet niet aan de defenitie van een fabel.
De meest aangehangen fabel is dat voor een gezonde economie groei noodzakelijk is, terwijl het zonneklaar is dat kwantitatieve groei grenzen moet hebben; ons ecosysteem is maar een bescheiden vijvertje en de vissen kunnen niet straffeloos blijven groeien. Er staat bij ons ook niemand aan de rand om bij te voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat het goed is poes eerst een nestje te laten krijgen, voor je haar laat castreren.

dat honden en katten ieder jaar weer gevaccineerd moeten worden.
Rieneke1
13 jaar geleden
de politiek is 1 grote fabel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
herinner me Wouter Bos toen nog minister, dat hij zei dat Nederland geen last zou hebben van de kredietcrisis...

Toegevoegd na 22 uur:
Dat melk gezond is, ik heb namelijk een melk allergie en ken nog een boel mensen die daar last van hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was toen een heel mooi fabeltje, maar dat gelooft ondertussen niemand meer :)
Het idee dat links potverteert (rechtse kabinetten laten gemiddeld de staatsschuld veel sterker toenemen).

Het idee dat belastingverlaging voor bedrijven voor meer banen zorgt.

Het idee dat liberalen beter op de winkel passen.

Toegevoegd na 3 uur:
http://sargasso.nl/archief/2005/08/23/staatsschuld-begrotingstekort-en-de-linkse-kabinetten/
13 jaar geleden
Bijna iedereen in de hele wereld gelooft in de fabel van 9-11.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het ongezond is als je geen liters water per dag drinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel grote fabel in dit land is de rechtspraak.
Vooral in het geval de politie erbij betrokken is en verklaringen aflegt onder "ambtseed".
Zij kunnen liegen en fantaseren zoveel ze willen, hebben doorgaans niet meer dan de KEKVO opleiding (Knutsel en Kleischool Voor Onnozelen) en schrijven je bankrekening leeg of gooien je onschuldig de bak in.
De absolute fabel is de vermeende eerlijkheid van de rechtspraak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat er, volgens de brandweer, geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen bij vrijwel iedere brand die het nieuws haalt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat alles wat je op internet kan lezen ook waar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je alleen aids krijgt van vrijen zonder condoom
Dat je niet zwanger kunt raken als je op tijd stopt met de "daad" of als je menstrueert..
Dat je als fietser door rood mag rijden
Dat je alcohol kunt gebruiken en daarna gewoon kunt auto rijden als je maar eerst iets eet of koppen koffie drinkt
Dat je een ongeluk krijgt als je onder een ladder doorloopt..
Dat dertien een ongeluksgetal is..
Dat je van worteltjes eten beter kunt gaan zien..
Dat je haar sneller gaat groeien als je het vaker knipt..
Dat iemand die dreigt zelfmoord te plegen dat niet zal doen en vice versa..

Hoe lang zal ik nog doorgaan?
:-0
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van die worteltjes is wel waar.
Daarom zie je zoveel konijnen zonder bril.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.petnews.nl/upload/UserFiles/image/8.Konijnen/Artikel2_Konijn_ART3.jpeg&imgrefurl=http://www.petnews.nl/konijnen/behendigsheidscursus-van-bernice-muntz-voor-je-konijn&usg=__c5NYRDVcCqH74GjyNAF9HHn1p6Q=&h=600&w=400&sz=226&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=WPjsBTdkBWaH_M:&tbnh=141&tbnw=92&prev=/images%3Fq%3Dkonijn%2Bbril%26hl%3Dnl%26biw%3D1276%26bih%3D811%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=rc&dur=562&ei=3LGbTMObBszgOOC80IoL&oei=3LGbTMObBszgOOC80IoL&esq=1&page=1&ndsp=26&ved=1t:429,r:5,s:0&tx=67&ty=112 :D:D
sterredag
13 jaar geleden
die worteltjes is enigszins waar, er zitten stoffen in worteltjes die wel degelijk goed zijn voor de functie van de ogen. Of je er echt beter van zal zien, misschien niet, maar dat de kans dat het slechter wordt verkleind op zijn minst.
Dat alle op GV met tien punten beloonde antwoorden ook de beste antwoorden zijn en altijd de volledige waarheid bevatten.
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Dat is geen fabel, dat is een misvatting. (En eentje die alleen door hele domme mensen wordt aangehangen.)
dat we ooit wereld kampioen voetbal worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eenmaal zullen wij de kampioen zijn. Gewoon blijven geloven. Bij FC Twente is het ook gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fc twente is ook gewoon een goeie ploeg. het nederlands eftal is goed, maar gewoonweg niet goed genoeg om wereldkampioen te worden. de gedachte levend houden is leuk. maar net als wereldvrede, hou je adem niet in...
Fabel: Dat discriminatie (hoe dan wat dan ook) verboden is in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door korstjes van het brood op te eten je eerder kunt fluiten! haha :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de mensheid alleen is in deze buurten van het heelal. Het feit is echter dat onze planeet dagelijks bezocht en hoogstwaarschijnlijk ligt onze afstamming bij die bezoekers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit was Akira zijn antwoord in mijn mailbox gezonden: tja, ik heb geen aliens gezien ofzo.
eerder ufo's, maar dan wel op zo'n afstand dat het de grote was van "sterren".
Ik vind het altijd lastig om uit te leggen aangezien je zoiets eigenlijk eerst moet zien voordat je er een beeld van kan krijgen. Ik zal het proberen. Het was zo rond een uurtje of 1 in de nacht.
Ik ben graffiti spuiter dus ben wel vaker rond die tijden buiten.
De hemel was vrijwel helder.
ik had me schets gezet en ingekleurd, toen nam ik een "rook pauze" dus ik steek me sigaret op, kijk een beetje om me heen en ineens zag ik een lichtje heel snel voorbij komen.
ik dacht eerst dat het een vallende ster was, maar goed er volgde er meer, en het opvallende was dat het maar om een bepaald gebied ging in de lucht.
om een idee te krijgen hoe groot dat gebied was "optisch"
pak een A4tje, houdt deze recht voor je richting de hemel.
het gebied dat dat A4tje bestrijkt in de hemel, zo'n groot vlak was het ongeveer. dit is wel optisch gezien.
De rest van de hemel was helemaal vrij en niets te zien alleen in dat gebied (A4tje)
ze kwamen uit het niets en verdwenen ook ineens weer.
eerst waren het lichtjes die gewoon kaarsrecht van links naar rechts gingen.
dus mijn eerste gedachte was ook vrij nuchter, het zullen wel vallende sterren zijn.
totdat er ineens 1tje stil ging staan.
Het was op een gegeven moment zelfs zo dat er een lichtje heel langzaam ging en omhoog en naar beneden ging. . en dan ineens was die weer met een flinke snelheid weg.
de grote van de lichtjes waren te vergelijken met een standaard ster die je in de lucht ziet.
Het is lastig uit te leggen hoe het er precies uitziet maar ik ben er heilig van overtuigd dat de mens hier niet bij betrokken was, die technieken waarmee de objecten vlogen (de snelheid/ het op en neer bewegen ) ver boven ons kunnen zit.
Ik heb ooit weleens een filmpje op tv gezien waarbij het om dezelfde lichtjes ging.
Daar zijn ook meerdere via beelden van (amateur beelden) waarbij je een groep van 20 (zo ongeveer) lichtjes ziet die in de lucht hangen en zich naar elkaar toe verplaatsen en van elkaar af bewegen.
Moeilijk uit te leggen, maar ze zijn er, daar ben ik van overtuigd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarop heb ik hem mijn ervaringen gestuurd:
Dankjewel, Akira. Ik heb ook wel eens rare dingen
> gezien. In België was er rond 1990 een ware UFO
> golf waarbij enorm veel getuigen waren, en waar
> de Belgische luchtmacht F16's ingezet heeft voor
> een achtervolging. Ze hebben alle data op radar
> en hebben alles gewoon in de pers naar buiten
> gebracht. Het betrof gigantische driehoeken. Ik
> heb er zulke gezien die op hoge afstand
> stationair waren en ik heb de zoon van een bekend
> Belgisch schrijver (Marc de Bel) ontmoet die
> beweerde dat hij samen met zijn vader, moeder, en
> nog andere familieleden in Oudenaarde op het
> marktplein stonden nadat ze uit een restaurant
> waren buitengekomen en dat er nog heel wat andere
> mensen waren en dat ze omhoog keken en een
> driehoek zagen die het hele marktplein overspande
> (dit plein is behoorlijk groot, kijk maar eens op
> dit kaartje:
> http://maps.google.be/maps?q=oudenaarde&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=Oudenaarde&gl=be&ei=Sn2bTJrJDZGUjAfNv8ztCQ&sa=X&oi=geocode_result&ct=image&resnum=1&ved=0CBoQ8gEwAA
> Terwijl ze er zo stonden naar kijken beseften ze
> dat dit toestel geen enkel geluid maakte en
> zonder te knipperen met de ogen, was het gewoon
> ineens weg. Op radar werden die toestellen
> waargenomen aan snelheden die gewoon onmogelijk
> zijn voor onze menselijke technologie.
> Op de Canarische eilanden zag ik ook wel eens een
> witte lichtbol die uit en terug in de wolken
> verdween, hij maakte eigenlijk een buitengewoon
> snelle halve cirkel uit en terug in de wolken.
> Een vriend van me zag dit ook gebeuren.
> En ja, tegenwoordig met al die camera's en
> fototoestellen zelfs op mobieltjes wordt het
> duidelijk dat het geen zeldzaam geval meer is,
> het waarnemen van een UFO.
> Groetjes, en nogmaals, bedankt voor de moeite.
> Kristof
Hopelijk heb je er iets aan.
Groetjes, Kristof (en Akira)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry! Ik denk altijd dat iedereen die het weet het van de daken af wil schreeuwen, net als ik. Maar ik vergeet altijd dat sommigen liever niet zo open ervoor uitkomen.
Dat melk goed is voor je botten.
Dat bacterien slecht zijn.
Dat supermarkt-probiotica echt iets doen.
Dat autisme een hype is.
Dat dagelijks douchen gezond is.
Dat het leven vroeger veel beter was.
Dat alles maakbaar is en dat je alle ellende over jezelf afroept.
Dat de jeugd verloedert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat UMTS masten schadelijk zijn.
Dat mensen geheimen kunnen bewaren.
Dat je kanker krijgt van een baan in de snackbar.
Dat stokbrood uit Frankrijk komt
Dat hamburgers uit america komen
Dat Sinterklaas bestaat
Dat de kolk in de gootsteen altijd rechtsom draait
Dat de geelgerandewatertor een verboden woord is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huh?, dat Sinterklaas bestaat? ...........een fabel?
... Mexicaanse griep?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat magneetbandjes werken.
Dat politici het beste met 'het volk' voor hebben.
Dat meer, langere, bredere snelwegen het fileprobleem oplossen (en uiteraard zonder meer geluids- en milieu-effecten).
Dat alle 'nieuw nu nog beterderder'-smeersels direct alle rimpels wegwerken (en allemaal dringen ze oh zo diep in de huid door!).
Dat dromen logisch zijn en soms voorspellend.
Dat mannen nooit géén zin hebben om te vrijen.
Dat vriendelijke mensen nooit tot geweld gedreven kunnen worden.
Dat horoscopen kloppen (tuurlijk, die ene horoscoop in de krant klopt voor iedereen met dat ene sterrenbeeld...).
Dat Uri Geller en Derek Ogilvie en Char een 'gave' hebben anders dan slim hun publiek bespelen.
Dat je van de eerste keer seks met iemand (dus elke eerste keer met een andere partner) niets op kunt lopen (geen SOA en geen zwangerschap).
Dat iemand die over zelfmoord praat het per definitie niet zal doen.
Dat je acné krijgt van bepaald eten.
Dat crashdiëten goed voor je zijn.
Dat borstvoeding geven een voorbehoedsmiddel is.
Dat je verkouden wordt van op de tocht staan.
Dat vitamine C slikken helpt tegen verkoudheid als je al gezond genoeg eet.

Enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat iedereen op aarde gelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Dat er nog steeds van mensen gezegd wordt dan men van noten mayonaise en chocola pikkels krijgt,dit is dus een grote leugen.
Puistjes en pikkels meeters hebben niets te maken met de voeding,behalve als je een voedingsallergie hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je van nat regenen griep krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat -vul iets in- kankerverwekkend is (op je hand schrijven, schapen, knuffelberen, ect. ect.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles zal inderdaad wel op de een of andere manier kankerverwekkend zijn, maar de mate waarin, daar gaat het om. geen plus geen min.
rose
13 jaar geleden
Ik heb laatst wel ergens gelezen dat er in kanker sinaasappelverwekkende stoffen zitten.
rose
13 jaar geleden
gnuiff
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL!
dat melk ongezond is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-..Dat de zogenaamd "gezonde" frisdranken in de supermarkt (denk toegevoegde vitamines, suikervervangers,) daadwerkelijk iets bijdragen aan een gezonder lichaam.

-..Dat suiker (alleen) dikmaakt

-.. Dat je door dagelijks vitamine-supplementen te slikken ineens een gezond mens bent. En daardoor niet zoveel groenten en fruit hoeft te eten.

-..Die "Tel-sell ab-trainers" er echt voor zorgen dat je door op je kont voor tv te zitten een strakke buik krijgt.

-..Dat een suikervervanger een gezond alternatief is..

-..Dat alle zonnebrandcremes alleen maar goed voor je huid zijn.

-.. Dat het agressieve gedrag van een hond aan het ras van de hond ligt.

-.. Dat door (dure) cremes te smeren je rimpels verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat witte vlekjes op je nagels door kalk gebrek komt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je van deodorant of bh's aanhouden in bed borstkanker kan krijgen.
13 jaar geleden
Dat de politie je best vriend is ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh vroeger had ik nog wel begrip voor ze. Laatst moest mijn dochtertje van 4 heel nodig plassen en er was geen wc in de buurt. Nou ophouden lukt ons wel, en kinderen opzich ook wel maar dit kon ze niet meer houden dus wat doe je dan als ouder, je laat dat kind even in de bosjes plassen.
Op dat moment komt meneer agent net aanlopen, en ondanks dat het een kind is kregen we mooi een prent! Tuurlijk hoort het niet maar kom op zeg het is een kind, en dan kan dat wel eens gebeuren.
sterredag
13 jaar geleden
@rpvdbroek naar de politie, omdat anders niks van je verzekering krijgt, maar denk je nou echt dat die ook nog wat doen waarmee je verder geholpen wordt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rpvdbroek: je bent een echte romanticus. Is er wel eens bij je ingebroken? Ben je wel een in elkaar geslagen? Volgens mij heb je geen idee wat voor extra frustratie "aangifte doen" is als net op zo'n manier bent vernederd. Dan zijn dingen ook gemakkelijk positief te zien. @Pippi: Nu.nl: Politieagenten krijgen minder salaris als ze het quotum van 120 boetes per jaar niet halen. Ze zullen wel achter op schema hebben gelegen.
Dat we allemaal gelukkiger worden als we maar meer kopen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat na het zuur, het zoet komt...

Sinterklaas bestaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Islamitische meisjes met hoofddoek, worden onderdrukt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
niet allemaal
en ook niet allemaal niet.
alle vrouwen leuk lief sociaal en aardig zijn
allleen mannen vreemd gaan
er alleen maffia in italie bestaat
de pvda sociaal is
kapitaalisme icm demokratie de beste staatsvorm is
ons leger er voor vrede en veiliheid is
de koningin geen politieke macht heeft
alles wat in de winkel groen genoemd word goed voor het milleu is
kip het meest veelzijdige stukje vlees is
menslijke co2 uitstoot vreslijk slecht is voor het klimaat
amerika de politie agent van de wereld is
enzenzenz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie beweerd dan dat de Koningin geen politiek macht heeft? Ze is onderdeel van de controle bij het instellen van nieuwe wetten.
Dat alles wat je `s avonds na 20.00 uur eet als vetweefsel wordt opgeslagen!
Het tijdstip waarop je eet is niet belangrijk, wel het aantal calorieën.
Bruin is gezond!
Mensen die bruin zijn ogen gezond maar het zegt niets over de staat van hun lichaam.
Onder een parasol verbrand ik niet!
Een parasol laat een deel v.d. UV-straling v.d. zon door, tel daarbij op de weerkaatsing ervan op muren, tegels,
grond etc. en iemand met een gevoelige huid zal ook dan verbranden.
Bij bewolkt weer hoef ik me niet in te smeren tegen de zon!
Doordat wolken de zonstraling terugkaatsen naar de aarde,kan de zonkracht zelfs sterker zijn dan bij onbewolkte hemel.
Geschoren haren groeien sneller en stugger terug!
De waarheid is dat haar dode materie is. Het afscheren kan geen enkel effect hebben op de groei.
Lezen in het schemerdonker verpest je ogen;
Het maakt het wel moeilijker, maar het is nooit bewezen dat die effecten blijvend zijn of dat je er zelfs blind van wordt.
GSM`s zijn gevaarlijk in ziekenhuizen;
Na onderzoek naar een mogelijke storing hierdoor in apparatuur, bleek het slechts om 0,1-1,2 % te gaan. Toch verbieden ziekenhuizen dit zonder enige reden.
Ons brein grrotendeels onbenut;
Volgens de mythe zou de mens slechts 10 % van zijn brein gebruiken. Als een deel beschadigd wordt, heeft dat langdurige effecten. Als de stelling zou kloppen, zou het effect van een beschadiging nooit zo groot zijn.
amc
13 jaar geleden
een paar verhalen in de bijbel zijn hele grote fabels en dat sommige mensen dat geloven is nog groter want hoe kan ooit een man kracht uit zijn haar putten (het verhaal van samson) of dat de zee opengaat (volgens mij was dat mozes) en ga zo maar verder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de opwarming van de aarde onnatuurlijk is.

Ik zeg niet dat er geen invloed op uit wordt geoefend, maar opwarming en afkoeling zijn processen die er nou eenmaal bij horen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de regelgeving die gemeente besturen of woningbouw verenigingen ons soms proberen op te dringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat co2 slecht voor ons is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de wereld eerlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat er niet gerookt mag worden in coffeeshops..