Twijfelen doe je tussen een 'ja' en een 'nee'.
Iets wel of niet doen, een beslissing nemen.
Weifelen doe je tussen een beetje meer en een beetje minder, dus de mate waarin je je in gaat zetten bij de beslissing die je genomen hebt.

Je twijfelt, of je een jurk of een broek aan zult trekken naar een bepaalde gelegenheid.
Je weifelt nog, of je de rode of de zwarte jurk aan zult trekken, maar je hebt al wel besloten dat het in elk geval de jurk gaat worden.

Je twijfelt, of je een goede 2e handse of een nieuwe auto gaat kopen. Je weifelt nog, of het een groene of een zilveren gaat worden.

Je twijfelt, of je dit jaar naar Noorwegen of toch weer naar Frankrijk op vakantie gaat.
Je weifelt nog of je een stacaravan of een helemaal ingerichte safaritent gaat huren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Neen.

Al kan weifelen ook gebruikt worden voor: draaien, flotteren, rondtasten, schromen, walen, dralen, haperen, wankelen en twijfelen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weifelen is verwant aan het werkwoord wuiven; het betekent zoiets als 'heen en weer bewegen tussen twee (of meer) mogelijkheden', dus 'niet kunnen kiezen, aarzelen'.
Twijfelen is via het zelfstandig naamwoord twijfel afgeleid van het telwoord twee, en duidt oorspronkelijk op een soort innerlijke tweestrijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twijfelen heeft te maken met het maken van keuzes tussen twee of meer zaken.

Je twijfelt tussen het één of het ander.

Weifelen is meer in de zin van aarzelen.
Je aarzelt of je een eigen bedrijf zult beginnen bijvoorbeeld.
Van weifelen is altijd wel twijfelen te maken.
Je twijfelt of je een eigen bedrijf zult beginnen of niet, maar zo is het woord weifelen niet bedoeld.

In twijfelen zit "twij" en dat is afgeleid van twee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkwoord weifelen heeft dezelfde wortel als wuiven, en betekent van oorsprong heen en weer bewegen. De huidige betekenis van aarzelen is wellicht mede ontstaan door de gelijkenis (in vorm en betekenis) met 'twijfelen'. Als voornaamste verschil tussen de twee wordt gezien dat er bij twijfel sprake moet zijn van twee (of meer) alternatieven, terwijl men kan weifelen zonder dat er überhaupt iets te kiezen is. De mengvorm wijfelen wordt weliswaar al sinds de 17e eeuw in het Nederlands gebruikt, maar is niettemin een foutieve spellingsvorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij twijfel is er een keuze uit twee of meer mogelijkheden, bij weifelen heeft men de keuze eigenlijk al gemaakt maar wacht wacht men vaak op het goede moment of moet de motivatie nog net een extra duwtje krijgen.
Weifelen kan men letterlijk soms zien als iemand het laatste koekje van een schaal neemt. Men wil graag het koekje maar men is bang voor de afkeuring van het gezelschap; je kan dan de hand heen en weer zien bewegen voor het koekje wordt gepakt (vandaar het verband met wuiven).