Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het huren van een huis dat te koop staat en het puntensysteem

Ik heb de mogelijkheid om tijdelijk een huis te huren dat al langer te koop staat en wil dat ook heel graag. Er is echter mogelijk een probleem vanwege het zogenaamde puntensysteem. Dat geeft nl. aan dat de huur boven de 750 Euro zou komen, maar de eigenaar wil het voor minder aan mij verhuren, omdat ik afhankelijk ben van huurtoeslag. En om voor huurtoeslag in aanmerking te kunnen komen, mag de huur niet boven de 647 Euro liggen.
Nu heb ik gehoord, dat vanwege dit puntensysteem, een eigenaar niet minder huur mag vragen als dat waar het op uitkomt met het systeem. Anders kan het zijn dat de huurder later zijn huurtoeslag terug moet betalen en dat die zijn woonruimte kwijt is.
Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd zo. Weet iemand hier misschien meer van?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Volgens mij heeft u wel recht op huurtoeslag, zolang de huurprijs in uw huurcontract staat en onder de grens ligt. Het puntensysteem maakt hierbij niet uit, het huurcontract geldt!

Voor de huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan € 647,53 per maand. Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens op € 357,37 per maand.

Bovendien mag uw inkomen niet te hoog zijn. Niet hoger dan € 21.450 per jaar als u alleen bent, of € 29.125 als u samenwoont. Bent u ouder dan 65? Dan is het maximuminkomen € 20.200 als u alleen bent, of € 27.575 als u samenwoont.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het puntensysteem is leidend, dus je kunt het huis wel huren, maar recht op huurtoeslag heb je dan niet.
Het is in geval van verhuur een zogenaamd vrije sectorhuis, en daarvoor wordt geen huurtoeslag toegekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing