Bestaat er een beter alternatief voor gevangenissen?

Ik weet niet meer de exacte cijfers maar wel een ruwe schets.
Zo rond de 80% van ex gevangene valt weer terug in zijn oude patroon.
Kortom, bij 80% zitten binnen enkele maanden alweer vast.
Dan loop je dus eigenlijk achter de feiten aan omdat je dan dus weet dat je door het opsluiten van criminelen het probleem niet oplost.
Zou het dus niet een stuk handiger zijn als we iets anders proberen te vinden waarmee je "criminelen" wel kan bekeren tot een ander leven?
Is daar ooit weleens over nagedacht, of vinden we het gewoon makkelijk om een "crimineel" op te sluiten en er dan gewoon van af te zijn?
Als je bijvoorbeeld kijkt naar Joran v/d Sloot.
hij was misschien al niet helemaal 100% maar nu komt die bij alleen maar andere criminelen, daar wordt je toch niet beter van?
Dus is er iets wat beter zou werken?
waarbij je dus niet telkens het "jojo effect" krijgt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hele goede vraag !
Ik denk dat intensieve training, filmpjes van slachtoffers, behandeling, rollenspel etc. vele malen effectiever zou zijn.
In een gevangenis zitten zowel mensen die een roodlichtbekeuring niet betalen, als mensen die een ander vermoord hebben; dezelfde straf, alleen langer of korter.
Die straf staat in geen enkele relatie tot het gepleegde feit en volgens mij zit daar precies de fout.
Als iemand een overval heeft gepleegd, zet hem dan aan het werk tegen laag loon, net zo lang tot het bedrag verdiend is wat hij / zij gestolen heeft (ook al zou dat oorspronkelijke geld terugverdiend zijn natuurlijk ).

Bij moord : 15 jaar werken tegen minimumloon en al het loon persoonlijk afgeven aan de slachtoffers.
Na het werk : Filmpjes van slachtoffers, gesprekken, confrontatie met wat diegene gepleegd heeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
.......oorspronkelijke geld terugverdiend zijn......

moet zijn "terug gevonden"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lijfstraffen in combinatie met celstraffen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Celstraffen werken kennelijk dus dan moeten we maar terug naar iets wat mensen bang maakt zodat ze toch maar geen stoute dingen doen.
Laten werken voor de gratis kost en inwoning die ze nu krijgen op onze kosten. Onder toezicht op het land bij boeren o.i.d. laten schoffelen. Voor jeugdigen weer een tuchtschool in het leven roepen, dan leren ze nog wat al is het maar praten en LUISTEREN.
amc
13 jaar geleden
Ik denk dat alles al wel een beetje geprobeerd is, en uiteindelijk blijkt er eigenlijk geen kruid te zijn gewassen tegen criminaliteit. Hoe je een samenleving ook opbouwt of vormgeeft, en hoe je je eventuele strafstelsel ook inricht, en blijven altijd mensen die de kantjes van de wet opzoeken om er overheen te gaan. Soms per ongeluk, maar veel vaker opzettelijk het risico nemend. Rijkdom, vrijheid en kansen leken aanvankelijk de oplossing te zijn, maar in de praktijk blijkt in rijke, vrije landen met veel kansen de criminaliteit het hoogst te zijn.

Lijfstraffen, doodstraffen, hechtenisstraffen, heropvoeden, het lijkt allemaal niet of nauwelijks te helpen. Het enige dat een land kan doen, is proberen zo veel mogelijk criminelen van de straat te houden om herhaling te voorkomen en de drempel voor crimineel gedrag zo hoog mogelijk te leggen. Een combinatie van hechtenis en heropvoeding is relatief gezien nog de beste ´oplossing´ (hoewel er eigenlijk geen oplossing is), en in NEderland is dat ook ongeveer waar we naar streven, met gewone celstraffen en TBS. Wat mij betreft mag er wel wat meer naar de heropvoedingskant gekeken worden, ook voor niet-psychiatrisch gestoorde criminelen, maar dat is blijkbaar een te dure oplossing.

Maar criminaliteit is geen ziekte maar een keuze, en dus niet te genezen. Het is maar afwachten of mensen na hun vergelding wel of niet dezelfde keuze zullen maken, en als de verwachting is dat ze het wel zullen doen, is van de straat houden je enige middel. En hoe minder mensen te verliezen hebben, hoe eerder ze weer de foute keuze zullen maken. Dus hoe links het ook klinkt, heropvoeding, reintegratie en verbetering van kansen zullen op de lange duur het beste resultaat geven.

Er is maar een middel dat een nog beter resultaat oplevert, en dat is alles wat ook maar het kleinste beetje crimineel is meteen omleggen. Het is namelijk ook sociaal-besmettelijk. Ik denk echter dat we dat in een beschaafd land niet moet willen. De drempel moet dan namelijk wel heer eg laag liggen, omdat vrijwel elke crimineel klein begint, en wachten met de doodstraf tot er letterlijk slachtoffers zijn gevallen is dweilen met de kraan open. Je moet dus al beginnen met winkeldiefstal en verkeersovertredingen, bijvoorbeeld. Effectief, ongetwijfeld, maar sociaal onaanvaardbaar (in mijn opinie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Rijkdom, vrijheid en kansen leken aanvankelijk de oplossing te zijn, maar in de praktijk blijkt in rijke, vrije landen met veel kansen de criminaliteit het hoogst te zijn." Serieus? Niet dat ik het niet kan geloven, maar het zou me zeer verbazen. Kan ik dat ergens nalezen dat je weet? En over welke vormen van criminaliteit hebben we het dan? Praktisch iedere, of heb je het hier over een specifieke vorm van criminaliteit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan hebben we het over ALLE vormen van criminaliteit, van diefstal tot moord. De verklaring is vermoedelijk dat juist in arme landen mensen voornamelijk bezig zijn met overleven en de sociale controle vaak heel hoog is. In rijke landen is werken geen noodzaak om aan je kostje te komen, maar houdt het geld niet over en is er veel materiele verleiding om je heen, en is de drempel blijkbaar erg laag om op een andere manier aan je centen te komen. Het is ook niet een probleem van 'alle rangen en standen'; je hoeft niet al te veel fantasie te hebben om je te realiseren dat het in bepaalde kringen ook vooral een mentaliteitskwestie is. Pin me alleen effe niet vast op de bron ; het zal vermoedelijk een combinatie zijn van het werk van Hans Galjaard (Alle mensen zijn ongelijk), Theodore Dalrymple (Leven aan de Onderkant en Beschading, of wat daar nog van over is) en meer van dergelijke werken.
In de 18e en 19e eeuw werden misdadigers, of zg misdadigers (je was toen als snel een crimineel, armoede was al een misdaad), verbannen als alternatief voor een gevangenis. Engeland deed dit, algemeen bekend, naar Australie. Nederland stuurde ook wel wat minder gewenste elementen naar de oost of de west. Maar niet in die hoeveelheden als Engeland dat deed.
Maar waar zouden we in deze tijd mensen heen moeten verbannen? Rusland doet het misschien nog steeds, naar Siberie.
Wij komen nu niet verder meer dan survivaltochten voor jonge criminelen naar de Ardennen.

Het idee was toch niet gek. Australiers zijn best aardige mensen.

Toegevoegd na 52 minuten:
Ik vergeet helemaal onze veenkolonien, daar werden paupers heengestuurd, dat konden hele arme mensen zijn, daklozen en zwervers, maar ook kleine criminelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, naar Amerika gingen ze uit zichzelf. Naar Australie werden ze echt een op een boot gezet, niet al te luxe dat begrijp je wel, en weggestuurd, met de bedoeling nooit meer terug te komen.
ik denk dat we met heropvoeden ed ook het verst komen. En ik denk dat ze op de lagere school vanaf groep 7/8 en de middelbare school veel meer aandacht moeten besteden aan groepsdruk ed. Zoals opdrachten waardoor je leert om niet over je grenzen te gaan, leren weren tegen druk van een groep, daardoor gaan jongeren misschien niet over tot kleine vergrijpen uit stoerheid, erbij willen horen etc , en daardoor wordt de kans op grotere vergrijpen, crimineel gedrag misschien kleiner? Dat kan alvast een begin zijn. Je moet het voor zijn, waar het verkeerd kan gaan.
Voor de echte zware criminelen heb ik geen antwoord