Waarom staan er zoveel pinapparaten in Turkse winkels?

Ik was net kleren kopen. Zoals ik wel vaker zie, stonden ook bij deze winkel naast de kassa een heleboel pinapparaten: voor elke bank een apart pinapparaat.

Yapı Kredi, Finansbank, Garantibank, en noem ze maar op: voor elke bank een eigen apparaat.

Waarom is dat? In Nederland, Duitsland en Frankrijk zie ik altijd maar één pinapparaat waar je de pasjes van alle banken doorheen kunt halen.

Toegevoegd na 53 seconden:

Voor de duidelijkheid: de winkels waar ik het over heb, staan in Turkije (Istanbul en in Kayseri).

Toegevoegd na 1 uur:

Ik tel bij de meeste winkels ongeveer zeven (!) pinapparaten, die allemaal naast elkaar naast de kassa staan. Ze nemen een hoop ruimte in.

Cryofiel
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Hier gaan de pinbetalingen via 1 systeem, en van daaruit door naar de bank die het betreft.
Toen het pinnen hier net begon was het nog weleens zo dat je in een winkel niet kon pinnen omdat daar alleen bankpassen werden geaccepteerd en geen giropassen of andersom, tegenwoordig is het allemaal in één netwerk verenigd en maakt het dus niet meer uit.

Zie voor meer info (over de NL pingeschiedenis): http://www.pin.nl/nl-NL/Consument/AchtergrondInformatie/Pages/HistorievanPIN.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is om te skimmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zoals jij het ook zegt, elk bank heeft zijn eigen pinapparaat.. Daar door komt dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat in Turkije de samenwerking tussen de banken nog niet zo goed geregeld is als in Nederland.
Dat vind ik niet zo raar.

Ik blijf mij verwonderen over het feit dat je hier maar gewoon overal kan pinnen, geldautomaat of winkel, onafhankelijk van welke bank je hebt.
Dat verbaast mij meer, dan het Turkse systeem.