Vormen de zwerfkatten in Istanbul een probleem?

In Istanbul zie ik enorm veel zwerfkatten - net als op de Prinseneilanden (in Kayseri kwam ik ze niet tegen).

Waar je ook kijkt, overal lopen ze rond. Ik heb aan de straatkant een zogende kat gezien. Er lopen veel katten rond met gebroken pootjes, of met grote open wonden.

Vormen deze zwerfkatten een probleem voor de stad of voor de mensen, of "zijn ze er gewoon" en heeft niemand er last van?

(Dit natuurlijk los van het grote kattenleed.)

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Kennelijk horen ze gewoon bij de stadsopruimers - ik vermoed dat ze een hoop afval opvreten dat je liever niet zou willen laten liggen, en ook dat ze ratten- en muizenpopulaties inperken.

Als het als probleem ervaren zou worden, werd er wel wat aan gedaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al jaren leveren zwerfkatten en zwerfhonden een probleem in grote steden in Turkije. Mensen kopen zonder enige kennis een hond of kat en kunnen er vervolgens niet voor zorgen of opvoeden en dumpen ze het weer op straat.

Inmiddels is voor honden al een oplossing gevonden door een aantal stichtingen (waaronder een Nederlandse miljonair) die een stuk bos hebben gekocht om zwerfhonden op te vangen en ze weer te herplaatsen.

Katten zijn veel moeilijker te bestrijden. In tegenstelling tot honden zijn ze heel schuw en laten zich niet zo makkelijk pakken. Bovendien wil bijna niemand een 'tweedehands' kat hebben. In de zomermaanden zie je ze toenemen en in de winter overleven alleen de sterksten nog, de rest sterft of wordt vergiftigd door restauranthouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet, dat iemand er last van heeft.
De mensen laten over het algemeen de katten gewoon met rust. Zwerfhonden vind ik persoonlijk veel erger, omdat die vaak nogal groot zijn (ik ben niet zo'n liefhebber van honden).
Bij ons hotel liepen ook 3 of 4 katten rond en zelfs het hotelpersoneel (inclusief managers) ging er heel aardig mee om.