Is er een reden voor dat kerkhoven zich dichtbij scholen bevinden?

Ik liep vandaag over straat en plotseling kwam het eens in mijn hoofd op dat er hier in Tilburg 3 scholen zijn waar zich kerkhoven voor of achter bevindt.

Is dit puur toeval of is er een reden voor dat er zoveel kerkhoven dichtbij scholen zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Vroeger had iedere kerk een school. Die stond dus in de onmiddellijke nabijheid van de kerk. De samenwerking tussen school en kerk was toen onverbrekelijk. Het kerkhof lag eveneens naast de kerk, omdat na de begrafenisdienst de kist via de zijdeur met priester/dominee en kerkvolk ter aarde werd besteld.

In ons dorp zijn nog steeds drie kerken en iedere kerk heeft zijn eigen school en begraafplaats. Het ligt allemaal keurig naast elkaar. Het is dus geen toeval, maar historisch zo gegroeid. Doordat kerk, school en dood van elkaar zijn vervreemd door de ontkerstening, kan ik me deze vraag van een jong iemand goed voorstellen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is het juiste antwoord.

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat dit toeval is. Ik heb het nog nooit gezien in ieder geval.

Een kerkhof hoort altijd bij een kerk te liggen. Maar een begraafplaats kan overal liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het is puur toeval dat de scholen zo dicht bij kerkhoven worden gezet
vaak bestonden de kerkhoven eerder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger kwam de opvoeding van kinderen (en volwassenen) voor een groot deel voor rekening van de kerk. Een kerkhof (letterlijk kerktuin) ligt bij de kerk.
De school vanuit vroeger ook.
Het kerkhof ligt niet per se bij de school, maar wel bij de kerk, en daar staat van oudsher de school vaak bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel Ivana het juiste antwoord al heeft gegeven, wil ik er iets aan toevoegen. Tilburg is een verzameling hele kleine dorpjes: St Anna, Korvel, Heikant, Goirke om er maar een paar te noemen. Elke dorp had zijn kerk en zijn school. In onze begrippen, nu, tref je dus steeds in de omgeving van het kerkhof, een school aan.