Kan je ook zelf komen met een idee voor het gebruik voor een geneesmiddel?

Ik wil graag weten wat jouw recht als patiënt is, als je zelf veel hebt gelezen over je aandoeningen, en je graag zelf een geneesmiddel wilt uitproberen. Je kan het dus goed onderbouwen, en neemt de bijwerkingen dan maar voor lief.
En als je zelf met het idee komt, hoe moet je het dan zó brengen dat de specialist waar je bij onder behandeling zit niet direct op zijn/haar tenen is getrapt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ligt natuurlijk aan de specialist. En aan jouw sociale vaardigheden.

Je kunt het altijd overleggen. Eventueel vragen of je jouw medicijn samen met zijn medicatie mag gebruiken (d.w.z. of het elkaar niet bijt). Zo niet, of hij bereid is zijn medicatie met een paar weken uit te stellen, zodat jij eerst jouw medicatie kunt proberen. Vraag wat dan de gevolgen zouden zijn. Dus hoe schadelijk het volgens hem is als zijn medicatie een tijdje niet wordt genomen.

Je hebt altijd recht op een tweede mening (second opinion), dus als je het niet eens kunt worden, kun je naar een andere specialist gaan zonder dat je meteen definitief overstapt naar die ander.

In ieder geval geldt: houd zelf een open blik. Je _denkt_ nu, op grond van al je lees- en speurwerk, dat je een goed geneesmiddel hebt gevonden. Maar jouw specialist heeft ook veel lees- en speurwerk gedaan, en hij heeft een paar jaar ervaring. Niet dat hij daarmee altijd gelijk heeft, maar je moet op z'n minst naar hem luisteren. Zijn argumenten aanhoren. En ook echt aanhoren, niet alleen voor de vorm.

Ten eerste vergroot dat de kans dat jouw specialist jou de gelegenheid geeft jouw medicatie te proberen zonder op z'n teentjes getrapt te zijn. Ten tweede is het ook voor jou goed als je niet alleen je eigen mening hoort, maar ook de ideeën van een doorgewinterde expert.

Pas door beide gezichtspunten naast elkaar te leggen, kun je een gefundeerde keuze maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewoon vragen. Zonder omwegen.
Ik heb dat ook een keer gedaan. Artikeltje uitgeprint van het internet en laten zien. 'Zeg, ik lees dat ze wat nieuws hebben uitgevonden, is dat nou wat?".
Hij vond het wel een goed idee, en ik ook.
14 jaar geleden
Ik doe niet anders, uit het verleden heb ik wel onthouden wat ik bij eerdere kwalen heb gekregen, sommigen keerden jaren later terug. Inmiddels was ik verhuisd en had andere dokter, dus vertel ik hem/haar wat ik eerst heb gehad. Bovenden zoeken mensen nu ook veel op, op het internet en kan je jezelf steeds beter informeren. Je vertlet hem ook niet wat hij moet doen maar je geeft hem een optie extra.