Ik heb een meeting die ik niet kan uitstaan. Hoe ga je daar mee om?

Ik geef dansles op meerdere plaatsen. 1 uur per week heb ik een leerling die ik sus niet kan uitstaan. Ze is vast niet expres zo bemoeizuchtig maar het irriteerd heel erg.
Als ik een dans noem die we gaan doen begint ze hardop te zuchten en klagen dat ze die niet leuk vind. Ik snauw haar tuurlijk niet af maar soms denk ik echt hou aub je klep dicht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat bedoel je met 'meeting'?

Het beste antwoord

Ha, die Baileyisme;

Jij geeft les, dus jij hebt de leiding. Ik zou zo af en toe iets aankondigen in de zin van "Dan gaan we nu een XYZ doen, als mevrouw ABC zich daarin vinden kan natuurlijk", ik denk dat de aandachttrekkerij dan al snel afneemt. Want neem van mij aan dat er meer zijn die zich er stilletjes aan ergeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

haar opmerkingen negeren. normaal lesgeven aan anderen. ze doet normaal mee of secundeer haar het pand te verlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet hier iets mee doen (je geeft het zelf ook al aan) want als je dit op gaat lopen kroppen ga je een keer tegen haar uitvallen op een manier die buiten het redelijke valt. Ik zou haar een keer apart nemen en haar duidelijk vertellen dat jij de leraar bent en dat de lessen lopen zoals het jou goeddunkt en dat als het haar niet bevalt ze beter op zoek kan gaan naar een andere dansleraar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een groep kun je alle mogelijke (en onmogelijke) mensen aantreffen. Jij als leider van de groep moet over het geduld en lijdzaamheid beschikken om hier goed mee om te gaan. Met het noodzakelijke overwicht en de nodige humor kon je er zelfs voordeel uittrekken. Leid een (bij haar) niet populaire dans in met de woorden: "En mevrouw X. zal het vast leuk vinden nu ik voorstel om met deze dans te beginnen"
Dat soort dingen.
Wellicht dat de rest van de groep gaat lachen, en hopelijk krijg je mevrouw X. mee met lachen (misschien als een boerin met kiespijn).
Eigenlijk kleineer je haar een beetje, maar in dit geval is dat toegestaan.
Haak onmiddellijk in op haar negativiteit maar op een leuke manier. Wellicht dat het dan stopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou haar na de les even apart nemen en haar aanspreken op haar gedrag.
Misschien heeft ze het zelf niet door hoe irritant ze is.
Geef hierbij aan wat jouw gevoel is als ze staat te zuchten en klagen ( voorbeeldje: ik vind het vervelend als je zucht en/of klaagt als ik een dans voorstel en ik zou het erg prettig vinden als je daarmee ophoudt.)
Ik zou haar niet aanspreken waar de hele groep bij is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Direct aanpakken! Spreek haar voor of na de les een keertje (niet waar anderen bij zijn ) aan.

Ze is onzeker, vindt de pasjes moeilijk, of is op les gegaan, vindt het achteraf helemaal niet zo leuk, maar moet van haar moeder de rit afmaken, omdat ze er mee begonnen is.

Wat belangrijk is, is om te realiseren dat het helemaal niet om jou gaat. Het is niet iets tegen jou.. het is meer een hulp roep aan jou. Deze situatie vraagt echt om jouw aandacht, geef het dat, je zult zien dat het met haarzelf te maken heeft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste lijkt mij wat anderen ook al aangaven: na de les even met deze persoon apart gaan staan en vertellen dat je het vervelend vindt, en vragen of ze daar rekening mee wil houden. Vooral niet te verwijtend, dat kan weerstand oproepen. Het als verzoek brengen en niet als bevel, is misschien vervelend voor je ego, maar vaak wel effectiever.

Daarnaast is het natuurlijk een kwestie van hoe ga je er voor jezelf mee om. Het kan daarbij helpen om je jezelf eraan te herinneren dat dit een persoon is die net als jij gevoelens en verlangers heeft, en het liefst gelukkig wil zijn. Je kan je best te doen om het goede in deze persoon te zien, wat heeft zij voor positieve eigenschappen? Op deze manier help je jezelf om diegene als medestander te zien, ipv. als vijand. Je meer focussen op gemeenschappelijke dingen (liefde voor dansen) dan op tegenstellingen. Dat maakt het voor jezelf makkelijker, waardoor je je mogelijk minder geirriteerd voelt, en dus zelf meer kan genieten van je dansles.