Sinds wanneer is het mogelijk om van geslacht te veranderen?

Mijn vraag is sinds wanneer het mogelijk is om van geslacht te veranderen (wereldwijd)?
En sinds wanneer is dat juridisch mogelijk (Nederland)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Wereldwijd:

Dit hangt van land tot land af, in sommige landen is dat nog niet eens mogelijk…

Nederland:

Nederland was een van de eerste landen ter wereld die transgenderwetgeving invoerde. Vanaf 1985 kon een persoon, die het gevoel had te behoren tot het andere geslacht, een geslachtsveranderende operatie ondergaan. Daarna kon deze persoon aan de rechter vragen om aanpassing van het geslacht in de geboorteakte. Pas daarna werd het geslacht aangepast in de geboorteakte en de Basisregistratie Personen (BRP). Dat is nu versimpeld en versoepeld. Voortaan hoeft het geslacht niet langer fysiek te worden aangepast. Wie het gevoel heeft tot het andere geslacht te behoren kan naar een deskundige gaan. Die kan verklaren dat deze persoon de overtuiging heeft tot het andere geslacht te behoren. Met die verklaring kan de ambtenaar van de burgerlijke stand vanaf 1 juli 2014 meteen het geregistreerde geslacht in de geboorteakte aanpassen van mannelijk in vrouwelijk, of omgekeerd. Ook voornamen kunnen daarbij worden veranderd.

Vóór 1 september 2007 kon een geslachtswijziging (transseksualiteit) slechts gebeuren via een vonnis uitgesproken door de Rechtbank van Eerste Aanleg. Dit vonnis werd dan overgeschreven op de dienst Burgerlijke Stand van je geboorteplaats en vervolgens werden de nodige aanpassingen gedaan van de akten van de Burgerlijke Stand en de identiteitskaart van de betrokkene.

Sinds 1 september 2007 is een nieuwe wet in werking die geslachtswijziging (transseksualiteit) mogelijk maakt via een verklaring voor de ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente waar je ingeschreven bent in de bevolkingsregisters.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Transseksualiteit is geen "moderne ontdekking", maar een niet vaak voorkomende natuurlijke variatie in het menselijk geslacht dat is gedocumenteerd sinds de oudheid. In veel culturen zoals indiaanse stammen in Noord-Amerika hebben transseksuele personen lang de vrijheid gehad hun leven te leiden in de geslachtsrol waarin ze zich comfortabel voelden. Operatieve verandering van de geslachtsorganen om innerlijke rust te geven is ook geen uitvinding van de laatste eeuw. In sommige culturen, zelfs die in de oudheid, hebben veel transseksuelen vrijwillig operaties ondergaan om hun lichaam aan te passen naar hun genderidentiteit.

De operatieve methodes en de effecten van castratie waren duidelijk in de oudheid. Het houden van vee leerde men snel dat verwijdering van de testikels bij een man op jonge leeftijd vermannelijking voorkwam. Een dergelijk persoon zal voor altijd kinderlijk of "vrouwelijk" blijven.

Het is onbekend hoe dit is ontstaan maar ten tijde van het oude Griekenland en het Romeinse Rijk hadden transseksuele vrouwen een positie in de samenleving gekregen die vaak van religieuze aard was. Venus Castina was een personificatie van Venus of de Griekse Aphrodite die stond voor "vrouwelijke zielen opgesloten in een mannelijk lichaam".

In onder andere Nederland kan men sinds 1 juli 2014 hun geslacht en voornamen kosteloos veranderen bij de burgerlijke stand van hun geboorteplaats. Er hoeven geen operaties hebben plaatsgevonden. Men dient dan een verklaring van een genderteam te bezitten en moet 16 jaar of ouder zijn. 16- en 17-jarigen hebben geen toestemming van hun ouders of voogd nodig. Voorheen kon men zich tot de rechtbank wenden met het verzoek het geslacht en voornamen op de geboorteakte te wijzigen.[5] Vanuit die wijziging worden ook de GBA-bestanden bijgewerkt en kan men een identiteitsbewijs, paspoort en rijbewijs krijgen met de nieuwe namen en juiste geslachtsaanduiding. Naamswijziging wordt meestal op hetzelfde moment aan de rechtbank ingediend.

Toegevoegd na 35 minuten:
27 februari 2013
De eerste geslachtsverandering in de wereld, werd in 1953 in Casablanca uitgevoerd. De Franse Music Hall sterren ’Coccinelle’ en ’Bambi’, zijn de eerste mannen die in Casablanca een geslachtsoperatie lieten uitvoeren door ’wonderdokter’ Georges Burou.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vraag sinds wanneer operaties mogelijk zijn, en welk jaartal?
Erna55
9 jaar geleden
In de oudheid werden mannen al gecastreerd op hun verzoek. Dan zit je voor het jaar 0 .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Castratie is geen geslachtsverandering
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc, inderdaad
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord door toegevoegde tekst vooral!