Hoe kun je het beste zelfkennis opdoen?

Ik heb (meerdere keren) gelezen, dat zelfkennis een belangrijke motor kan zijn voor je persoonlijke ontwikkeling.

Hoe kom je aan zelfkennis, en hoe kan je dit het beste inzetten voor je persoonlijke groei / ontwikkeling?
Hoe doe je dat?

12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Heeeeel veeeeel met ANDEREN praten/dingen doen. Dan kan je via de anderen als spiegel kijken wie je zelf bent, maw dingen van jezelf ontdekken/herkennen in anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Goed antwoord!

Andere antwoorden (3)

Dat leer je door levenservaring. Als je echt goede vrienden hebt die je de waarheid vertellen leer je ook veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Dank je wel, +
Zelfkennis is het begin van wijsheid omdat het de eigen geconditioneerheid doorziet, waardoor een duidelijker besef ontstaat van dat wat vals is en dat wat waar is.

Het allerbelangrijkste is:
Leer kritiek te aanvaarden als iets positiefs.
Je hebt een beeld van jezelf en het is heel goed mogelijk dat dat niet klopt met hoe andere jou zien.
Sta daar voor open!
Dus:
"Probeer eerst iemand te begrijpen, en dan pas begrepen te worden."

Neem jezelf niet al te serieus. Als je te star of te strikt bent, dan zal jouw omgeving moeite hebben met jou oprecht te benaderen.

Als je door krijgt hoe je overkomt, ga je meer beseffen hoe je BENT.
Je weet wat je wilt en wat jou gelukkig maakt.
Zelfkennis stelt je in staat om je leven wat aangenamer maken. Zelfkennis helpt je om jaloezie, wraak, wrok, depressies en angsten te begrijpen.
Zelfkennis stelt je in staat om beter te kunnen werken en het werk met meer plezier te doen.
En over het algemeen dan ook met meer succes.
"Als je wilt leven op de manier zoals je dat wenst, moet je je eigen wensen kennen."

Voor wat het waard is:
Psychologie magazine heeft wat tests online.
Altijd leuk om te doen.
http://www.psychologiemagazine.nl/web/Tests.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
+ Ik ben altijd dol op nuttige linkjes :-)
In het kort gezegd: Heel leergierig zijn en heel veel lezen (bv. kranten en tijdschriften) en op school goed opletten. De rest komt vanzelf. Je moet wel geduld hebben wat zoiets komt niet opeens aanwaaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het over kennis.
Niet over zelfkennis -