Waarom kijken zoveel mensen elkaars huis binnen?

Toegevoegd na 40 seconden:
Iedereen die langs komt, kijk hier binnen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook leuk vind om een beetje te gluren. In de winter 's avonds een rondje lopen in de stad is erg leuk. Overal zijn dan de lichten aan en iedereen maakt het op zijn/ haar manier gezellig in huis. Ik vind het vooral leuk om naar al die verschillende interieurs te kijken en soms krijg je er nog leuke ideeën van ook. En soms vraag ik me af hoe mensen die meubels en accessoires bij elkaar hebben kunnen kiezen, maar ook dat is leuk om te zien...
Ik ga overigens niet uitgebreid stilstaan om naar binnen te kijken hoor, tenzij het een etalage van een winkel betreft :).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Omdat ze benieuwd zijn hoe je huis er van binnen uit ziet.
Wie er wonen of wat jullie aan het doen zijn.
Je woont waarschijnlijk op een punt waarbij mensen dat heel gemakkelijk (kunnen) doen.

Ik zou zeggen niets van aantrekken rustig doorgaan met waar je mee bezig was.
Je er niet door laten storen.

Of anders kun kleine gordijntjes, lamelle of luxaflex op hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen kijken naar binnen omdat ze nieuwsgierig zijn wat je in je huis hebt staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mogelijkheid
nieuwsgierigheid
verveling
interesse
of gewoon onbewust, je loopt ergens langs en een beweging trekt je aandacht en je kijkt
of een leuke vaas voor het raam
of de kat die op de leuning van de bank ligt
mogelijkheden te over
maar in ieder geval niet de aanwezigheid van luxaflex en aanverwanten, want dan lukt het niet
anneliez
13 jaar geleden
Omdat wij nederlanders de mensen daartoe uitnodigen! Zeg nou zelf, altijd de gordijnen wagenwijd open, een zee van licht. Dan vraag je er toch om?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk nodigt jouw interieur en/of hetgeen zich daar afspeelt, daartoe uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je door een straat loopt heb je de straat vaak al snel gezien, bij huizen naar binnen kijken levert nieuwe beelden, nieuwe input.

Mensen vinden het vaak fijn nieuwe input te krijgen vandaar dat men zo veel de radio of tv aan heeft staan.
Vaak zien ze niet eens echt wat je binnen hebt staan, maar het is gewoon iets anders dan het straatbeeld dus het trekt.
afwisseling doet eten en blijkbaar ook kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien zijn ze gewoon wat nieuwschierig.
soms gaat het ook wel een beetje automatisch. hier in ons dorp kent iedereen elkaar. en als ze zien dat je thuis bent dan zwaaien ze altijd.
ik heb een buurman met 3 honden en die komt wel 10x op een dag langs. en dan zwaait hij elke keer. ik doe nu soms net alsof ik hem niet zie. anders moet ik zo vaak zwaaien
13 jaar geleden
Misschien omdat het er zo gezellig uitziet, om het interieur te bekijken, de sfeer die het uitstraalt, of simpel een gewoonte, zoals insecten die door het licht worden aangetrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een vorm van legaal voyeurisme.
Wij Nederlanders zijn een nieuwsgierig volkje.

Even kijken wat 'ie aan het doen is, welk tv programma ze kijken en of ze hun huis leuk of lelijk hebben ingericht.
Daarom zie je Nederlanders ook zo hun best doen om iets te verzinnen tegen deze nieuwgierigheid: van glas in lood hangsels via plakversiering naar vitrage, we proberen de pottenkijkers buiten te houden.

Maar....wanneer wij 's avonds laat de hond uitlaten gluren wij zelf ook even lekker stiekem bij de buurtjes naar binnen!
Het zit ingebakken, het is leuk, interessant en een beetje lekker brutaal om toch even te gluren!
We doen het allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is nu eenmaal leuk.

Toen wij nog een hond hadden en die uitgelaten moest worden gingen wij ook altijd even "blieken" [ = Brabants voor gluren].
Gluren vind ik 'stiekemer' klinken. :-)

Als iemand in een doorzonwoning met grote ramen,
's avonds de gordijnen niet dicht doet, dan vraag je er om dat er even binnengekeken wordt.

Maar zelf vind ik het niet leuk als er door andere binnengebliekt wordt, dus ik doe altijd de gordijnen dicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles waar mensen in kunnen kijken zullen ze in kijken, om niets te missen!