Zijn er (NL) bedrijven die zich puur richten op het massaal verzamelen van (openbare) informatie over personen en die doorverkopen aan derden?

Bij derden denk ik aan reclamebureaus, prive detectives of iedereen die er maar in is geintereseerd.
Als dat soort bedrijven bestaan, wanneer gaan ze dan te ver met informatie vergaren? Wat mag nog binnen de grenzen van de privacy wet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik ken dit soort bedrijven niet en vraag me ook af, of er markt voor zou zijn. Verzamelen van openbare informatie mag altijd. Hiermee kom je niet in conflict met privacy wetgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ AlphaLimaSie: Reken maar dat er zulke bedrijven bestaan en goed geld verdienen met dit soort informatie.

Het beste antwoord

De vraag naar specifieke informatie wordt steeds groter, dus zijn er ook bedrijven die deze informatie leveren.

Te denken valt aan woningcoorporaties die natuurlijk graag een woning willen verhuren aan mensen die ook regelmatig/op tijd betalen, geen overlast bezorgen etc. Verzekeringen die graag willen weten, wat iemands gedrag is en hoe ze het risico kunnen inschatten (zo zijn pensioenverzekeringen voor rokers goedkoper dan voor niet-rokers omdat die waarschijnlijk minder lang leven).
Banken die afhankelijk van je financiele situatie je een 'passende' rente bieden.

Een deel van de informtatie is gewoon openbaar. De rest zal bij elkaar geraapt worden. Hoe uiteindelijk de informatie tot stand komt, is niet meer te achterhalen of dit 100% legaal geweest is. In Duitsland/Zwitserand zijn er bedrijven die hier in gespecialiseerd zijn die (in mijn ogen) behoorlijk op het randje van de legaliteit werken. Men krijgt op die manier niet alleen een uitreksel van het BKR (Schufa in Dld), maar een veel groter plaatje mbt woonplaatsen, betaal-, spaar- en schuldengedrag, werk etc etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja die bedrijven zijn er. denk dan vooral aan het doorgeven van adresbestanden, e-mailadressen enzovoort!

Voorbeeld: http://www.listbroker.nl/home/default.php?a=home&id=11&site=1&lang=nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die tenenkrommend slechte 2020 spotjes waarin je een kenteken kunt opvragen is zoiets. Ze combineren een database met autokenmerken met kentekengegevens van het RDW. Vreselijk vind ik maar kennelijk legaal.

Je kunt als bedrijf ook complete bestanden kopen bij de Kamer van Koophandel met bedrijven die aan jouw criteria voldoen. Ook commerciele bedrijven richten zich op die handel.

En waarom denk je dat je te pas en te onpas je mailadres moet opgeven op internet? Omdat dat geld waard is en je daarmee benaderbaar bent voor 'aanbiedingen'.
13 jaar geleden
Ha, die STK87;

Ja hoor, heel veel bedrijven houden zich daarmee bezig. Niet altijd als hoofddoel, maar ook voor bedrijven die veel adressen in hun bestanden hebben (TNT Post, Wehkamp) is het een aardige bijverdienste.