Hoe maak je een risicoanalyse voor een groot evenement?

Ik moet een opzet maken voor een risicoanalyse voor grote evenementen. Kan iemand me zeggen aan welke risico's ik moet denken en hoe je die het best kan beoordelen op kans en effect?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat je gewoon vanaf het begin moet denken.
Wat voor evenement is het, dwz een kermis, een hardcoreparty etc.
Kermis: veel bewegende apparaten, reuzenrad etc. het reuzenrad kan vastlopen of is niet goed in elkaar gezet ga zo maar door.
Hardcoreparty:er wordt, hoe je het ook wendt of keert, drugs gebruikt, je moet dan denken aan wat gebeurt er en wat moet je doen als veel mensen een overdosis hebben gebruikt, de feestgangers gaan rotzooi trappen of jutten agenten op tgv vh drugsgebruik.
En ga zo maar door.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het beoordelen doe je met de betrokken partijen zoals de gemeente os de plaatselijke politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat kunnen er zoveel zijn, hangt ook van het evenement af. Bijvoorbeeld:
Slecht weer waardoor laag aantal bezoekers, slecht weer waardoor feesttent wegwaait, baldadige bezoekers, lastige omwonenden, probleem om vergunning te krijgen, brandrisico, risico op ongelukken, onkundig personeel, te lage omzet, te hoge kosten/fout gebudgetteerd, slecht draaiboek, geen/te weinig steun van politie, te lage (drank) voorraad, uitvallen stroom, etc etc etc. Sommige zijn vooraf wel goed te regelen, andere zaken als weer heb je weinig invloed op en is op langere termijn ook niet te voorspellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeet ook brandrisico's niet en toegangs en vluchtroutes (denk aan danceparade in duitsland laatst)
13 jaar geleden
Informeer bij iemand die in de beveiliging werkt, of kijjk in een studieboek van die opleiding daar staat het in uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een risico analyse is niet meer dan wat het zegt: een risico analyse. Zoek een template op internet van zo'n analyse en het halve werk is gedaan. Onderzoek alle risico's die aanwezig zijn door je in de bezoekers te verplaatsen en het evenement in je hoofd af te spelen. Zorg dat je een inschaling van 1 tot 5 hebt. Waar 1 een lage impact heeft en 5 een hoge impact.

Hoe je omgaat met de risico's die je tijdens je analyse vindt, is meer iets voor een risk management plan.

Mocht je dat ook moeten maken dan pak je stuk voor stuk de risico's die je tijdens je analyse tegen het lijf bent gelopen. En schrijf je op wat je er aan gaat doen om het risico te beperken of zelfs helemaal uit de wereld te helpen.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet wat je er aan gaat doen, maar wat je er aan gedaan hebt. Alleen het plan schrijven en het vervolgens niet doen is natuurlijk geen optie!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SWOT analyse. dit is een bepaalde methode wat je helpt geen risicos te vergeten. zie oa google
s = strenght; wat zijn je krachten, waarom komen mensen op jou evenement af?
w = weakness; wat zijn je zwaktepunten? enz
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterkte-zwakteanalyse
heb het ook gebruikt bij een evenement en is goed verlopen. laat daarbij alles checken door meerdere mensen en verschillende partijen (iedereen heeft zijn eigen inbreng en oordeel waar ik helemaal gek van werd, maar wel functioneel was), denk aan externe en interne zwaktes en krachten. zorg voor de belangrijkste mensen altijd voor een backup.
hoop dat je er wat aan hebt en veel succes.:)