Zijn alle bossen in Nederland geplant?

En als men niet heeft geholpen met het aanleggen van planten en bomen is het toch een oerbos, of zit ik er naast ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Even voor de duidelijkheid: Een oerbos is een bos dat zich ontwikkeld zonder menselijke invloeden (heeft dus niks met aanplanten te maken). Door bijv. de landbouw wordt er grondwater onttrokken aan de grond (verdroging) en komen er ammoniakgassen in de lucht en hierdoor verandert de plantensamenstelling. Je krijgt dus bijv. bij verdroging en bos met bomen dat minder water prefereert. Oerbossen zijn meestal ZO groot dat er via de lucht of via het grondwater geen stoffen, die de mens heeft veroorzaakt, daar terecht komen. Hierdoor ontwikkeld op bos op eigen kracht. Snappie?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dankje :)

Andere antwoorden (4)

Nee, niet alle bossen in Nederland zijn productiebossen, zoals dat wordt genoemd. De bomen die je tegenkomt in duin- en stuifzandgebieden zijn niet geplant door mensen.

Verder is er in Europa ook bijna geen natuurbos (of oerbos!!!) meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Beekbergerwoud staat nog bekend als oerbos.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het Beekbergerwoud is een voor natuurliefhebbers legendarisch woud in de Nederlandse provincie Gelderland, gelegen tussen Apeldoorn en het dorp Klarenbeek. Het werd in 1871 ontgonnen en geldt als laatste Nederlandse oerbos. De Vereniging Natuurmonumenten poogt het woud weer door natuurrestauratie nieuw leven in te blazen, onder andere door het aankopen van gronden
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, een oerbos bestaat dus echt NIET, he. Dit kan gewoon niet omdat ned te klein is. -
Ja echt oerbos is er niet meer hier en daar nog wel een zeer oude boom. Maar in nederland is de bosbouw of wel het op natuurlijke manier van opgroeien weer in trek dus wie weet wordt het weer wat maar nooit meer oerbos.
ronron1212
13 jaar geleden
Ja
Oorspronkelijke bossen vindt ge in gans Europa nog nauwelijks: Een groot oerbos in Oost-Polen , stukjes Cis-Oeral in Rusland en kleine stukjes in Scandinavië ,Roemeense Karpaten en Dinarische Alpen tot daar gelaten.
Er zijn nog wel restanten van oude oerbossen en die zijn allemaal beschermd : In België zijn er restanten van het Kolenwoud in stukjes Ardennen , in Vlaanderen : Het Zoniënwoud en het Meerdaal woud.
In Nederland is eigenlijk alleen een stukje overgebleven in Norgerholt en Beekbergerwoud (Gelderland Drenthe)
Maar zelfs die bossen zijn niet origieel.