Kan de werkgever ontslag aanvragen voor een werknemer indien deze door prive problemen in een depressie terecht is gekomen ?

( de duur van ziek zijn is al drie kwart jaar)

Kan de werkgever dit ontslag ´verleend´ krijgen voor de werknemer aangezien het m.b.t. het werk het niet zo lijkt te zijn dat de oorzaak van de ´gezondheidstoestand´ van de werknemer werk gerelateerd is?

Is er bij deze beoordeling tot het ´verlenen´ van ontslag een wezenlijk verschil of de depressie werk of prive gerelateerd is?

Toegevoegd na 30 minuten:
Excuus voor de dubbele ´ weergave ´van deze vraag .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De werkgever kan het contract tijdens een arbeidsongeschiktheid niet ontbinden. Of de depressie een prive kwestie als basis heeft, is niet relevant.
Na 2 jaar afwezigheid, mag de werkgever het contract via het UWV laten ontbinden. Voor de 2 jaar, kan hij ook ontbinding aanvragen, indien de werknemer zich niet actief inzet voor herstel, herscholing, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad! En dat meewerken aan herstel kan tegenwoordig heel erg ver gaan. Het gaat om wat je nog wel kan en niet meer om wat je niet meer kan.

Andere antwoorden (1)

Zolang de arbo-arts bepaald dat jij niet in staat bent te werken is de reden niet belangrijk, zolang jij een contract heb mag je gedurende het eerste jaar zeker niet ontslagen worden, volgens mij ff uit mijn hoofd is het zelfs twee jaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
idd twee jaar dus:
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenzij de werknemer zich niet actief niet met de reintegratie bezighoud .. dan kan het ook eerder.
sterredag
13 jaar geleden
In dat geval onthoudt je je van de dingen die je volgens de arbo-arts wel kan doen. :)