Mag een tandarts zonder toestemming van patiënt informatie opvragen bij een "echte" arts?

Met "echte" arts, bedoel ik iemand die daadwerkelijk een artsenexamen heeft afgelegd; een dokter.

Wordt de medische informatie tussen arts en tandarts net zo makkelijk gewisseld als tussen 2 artsen? Of gaat dat meer via de patiënt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee. De arts mag zowiezo geen informatie verstrekken zonder toestemming van de patient. De tandarts mag het niet opvragen zonder toestemming. Doet die het wel dan kan je hem aanklagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige gevallen is het heel belangrijk dat een tandarts weet of een patiënt bepaalde medicijnen gebruikt voordat hij gaat trekken of verdoven.
Maar iedere tandarts zal dat eerst met de patiënt overleggen. Tenzij de patiënt geestelijk onbekwaam is, maar dan zal overeg gepleegd worden met zijn/haar verzorger of wettelijk vertegenwoordiger.
Een tandarts is trouwens ook een "echte" arts, met geheimhoudingsverplichting. Het zou dus voor kunnen komen dat in het belang van de patiënt een stap wordt overgeslagen als er haast is geboden bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
overeg = overleg
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, maar als er geen haast bij is, en de patiënt gewoon geestelijk gezond is - maar er wel informatie nodig is wat betreft verdovingen e.d.; wordt dat dan wel eerst aan de patiënt gevraagd?
NB met "echte" bedoel ik ook, zoals ik in mijn uitleg schrijf, iemand die de artsenopleiding heeft voltooid. Een dokter.
Ivana
13 jaar geleden
Jazeker wordt dat eerst met de patiënt overlegd. En bovendien uitgelegd waarom de informatie wordt ingewonnen. Mocht de tandarts dat niet vermelden, dan heb je goed recht om alle informatie te eisen en te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als patiënt altijd voor de zekerheid zelf even zeggen hoe of wat, in dat geval.
Ik mag bepaalde verdovingen niet hebben, dat staat wel duidelijk aangegeven bij m'n gegevens maar altijd als ik een verdoving moest hebben zei ik het toch nog maar even.
Binnenkort moet ik naar een andere tandarts, en ook dan zal ik het in elk geval melden al verwacht ik niet dat er iets moet gebeuren. Ik wil gewoon zeker weten dat zij het weten. Stel dat m'n tandarts dan iets zou moeten weten hierover, dan kan ie aan mij vragen of ie daar info over mag vragen aan bijvoorbeeld de apotheek of de huisarts.