Moet ik nog bezwaar maken tegen opname van mijn gegevens in het EPD?

Het EPD (elektronisch patiëntendossier) gaat voorlopig niet door - maar ik dacht dat het er al was...

Hoe dan ook, ik wil dat er zo min mogelijk gegevens over mij in het EPD staan, en dat die gegevens die er toch staan, voor zo min mogelijk mensen zichtbaar zijn.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?

--  Is het voldoende om eenmalig het bezwaarformulier in te vullen dat ik vind op
http://www.infoepd.nl/informatiepunt_com/patient_bezwaar_maken.php ?

--  Of moet ik dat bezwaarformulier regelmatig invullen? Bijvoorbeeld elke keer dat ik bij een medischedienstverlener ben geweest?

--  Of hoef ik dat formulier helemaal niet meer in te vullen omdat het EPD van de baan is?

--  Of moet ik een andere methode gebruiken om alles te laten wissen wat er is, alles wat overblijft af te schermen, enzovoort?

Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je dat willen? Hoe meer hulpverleners weten over jou en je medische verleden hoe beter ze kunnen je helpen. Het kan zelfs voorkomen dat mensen dood gaan hierdoor. Ivm verkeerde behandeling.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het idee is prima, maar ik wil niet dat mijn medische gegevens op straat komen te liggen. Ik wil ook niet dat mijn zorgverzekeraar al mijn gegevens kan inzien. Aangezien ik er het volste vertrouwen in heb dat het systeem in de praktijk zo lek zal zijn als een mandje, wil ik mijn gegevens niet in dat systeem hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het geheel met cryofiel eens. Ik heb in mijn werkzaam leven vele dossiers gezien, en er de meest domme fouten in aangetroffen, waarop dan weer werd voortgeborduurd. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de mensheid slimmer of nauwkeuriger is geworden, Ik pleit daarom voor een eigen meedragen van je medicijnen en je medische bijzonderheden. En geen EPD, waar de volgende hulpverlener zijn, mogelijk totaal verkeerde, vooroordelen uit kan halen.

Het beste antwoord

Jouw gegevens worden sowieso opgeslagen. Dit gebeurt al sinds de jaren tachtig al digitaal. Een bezwaarformulier voor het EPD verandert daar in ieder geval niets aan.

Het EPD is namelijk geen centrale database met al jouw gegevens, maar een index die aangeeft bij welke instanties er medische gegevens van jou staan.

Als een derde partij de gegevens via de index opvraagt, krijgt hij alleen geen resultaten terug als jij een bezwaar voor alles of voor zorgverlener hebt ingevuld.

Gewoon een keer invullen is voldoende. Wel heb je kans dat wanneer er in de toekomst een variant of iets dergelijks ontstaat, er weer een andere bezwaar voor komt.

Maar overheids ICT kennende zal dat toch niet op korte termijn zijn. :D En dat zal tegen die tijd wel in het nieuws komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het EPD echt helemaal van de baan is lijkt mij het bezwaarmaken hiertegen nutteloos. Je wilt bezwaarmaken tegen iets wat er niet komt.
Als de politiek er in de toekomst weer over zou beginnen kun je dan alsnog bezwaarmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon bezwaar en wachten op een reaktie
waarom zou je een bezwaar maken