Elke bank werd op twee economische scenario’s getest: een standaard scenario (een forse recessie) en een somber scenario (een forse recessie en de invloed van waardevermindering van staatsobligaties).

Banken hoefden niet te kijken hoeveel verlies ze zouden lijden op op obligaties die ze bezitten tot ze aflopen. Dit onderscheid werd gemaakt omdat de scenario’s er niet van uit gingen dat landen als Griekenland failliet gaan en aflopende staatsobligaties niet kunnen inlossen.

Om te slagen voor de test moesten de bank bij het sombere scenario een kernkapitaal van 6 procent hebben.

Dan zou een bank genoeg financiële buffers hebben om een zware economische crisis te doorstaan, is de redenering achter de proeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat betekent dat ze heel vaak achter elkaar een zwaar gewicht op die bank hebben gedrukt, om een idee te krijgen hoe die bank het in een huishouden gedurende langere tijd (dus dat er vaak mensen op zijn gaan zitten) zou volhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
you're kidding, right?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tsja ik heb een ikea bank met ptss, vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké oké, ik kon het gewoon niet laten. ;) Overigens worden meubels echt op zo'n manier getest, waarbij de duurzaamheid wordt getest met een veel zwaardere belasting dan bij normaal gebruik te verwachten valt. En dat heet echt in mooi Nederlands een stresstest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, nu snap ik waarom ze er in Spanje kapitaal in stoppen: dan is de bank steviger!
Bij een stresstest wordt niks anders gedaan dan een nieuwe crisis simuleren om te kijken of de desbetreffende bank al dan niet overeind blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha leuk antwoord van suzy,
maar kort gezegd onderzoeken ze hiermee of de banken in staat zijn grote financiële en economische tegenvallers te kunnen handhaven, of ze hier dus op eigen houtje tegen kunnen zonder kapitaalinjecties van de overheid.
Op deze site kun je nog meer vinden, dit zijn namelijk een aantal vragen over de stresstest waardoor het misschien je allemaal wat duiderlijker word
http://nos.nl/artikel/173809-vijf-vragen-over-stresstest-banken.html