Moet je plezier hebben in je werk?

Stel dat op een dag ontdek je dat je passie en interesse ligt in iets totaal anders dan je werk.
Je hebt een enorme carriere opgebouwd in iets wat je op een dag gewoon niet meer interessant vindt.

Moet je door gaan in je werk of moet je iets doen die je in de gelegenheid stelt om je nieuwe passie uit te oefenen ook als je je status verlist en iedereen verklaart je voor gek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

het moet niet, maar het helpt wel, En al verklaren anderen je voor gek, zolang je jezelf niet gek vindt, en je eventuele partner het met je eens is. Het leven is te kort om dingen te doen waar je niet blij van wordt. En zolang anderen er niet verdrietig van worden...gewoon doen. Succes
anneliez
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Plezier in je werk hebben is natuurlijk erg belangrijk. Je besteedt immers al snel 40 uur per week aan je werk.

Aan de andere kant, een week heeft 168 uur, waarvan je bij de meeste banen er 128 uur niet aan je werk hoeft te besteden. Als je echt een goede baan hebt, waarbij je financieel geen zorgen meer hoeft te maken, over hoe je je leven en hobbies gaat betalen, dan is dat ook veel waard.

Als je van een nieuwe passie je baan wil maken, dan kan ik dat begrijpen, alleen moet je je wel realiseren dat het moeten verdienen van je geld met je passie wat anders is, dan het hebben van een passie als hobby. Van je nieuwe baan, ook al was het ooit je passie, kan ook weer de lol af gaan, en dan zit je misschien ineens met een baan, die niet leuk meer is en bovendien een stuk minder betaalt, als je oorspronkelijke job.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het hangt ervan af, hoeveel waarde je hecht aan zekerheden. Dat anderen je voor gek verklaren is hun zaak, maar als je zelf spijtoptant wordt omdat je bijvoorbeeld financieel aan de grond raakt of je gezin in problemen komt, dan is het ingrijpend.
Maar als alles goed doordacht is, kan een totale omslag in je leven enorm verrijkend zijn. Ik vind het altijd bijzonder moedig als mensen zo'n stap durven nemen.
Een oud- studievriendin van me heeft ooit haar praktijk aan de kant gedaan, haar partner zijn (heel goede ) baan opgezegd , ze hebben hun huis verkocht en zijn een wereldreis gaan maken. Jarenlang zijn ze weggeweest en hebben ongelooflijk veel gezien en meegemaakt.
Nu hebben ze geen kinderen en dat is wel een belangrijk verschil met een situatie waar bijvoorbeeld schoolgaande kinderen zijn.
In elk geval hebben deze mensen geen seconde spijt van hun time out gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets leuk vinden en er goed in zijn liggen in elkaars verlengde. Je mag de volgorde omdraaien. Volg je gevoel en laat je voor gek verklaren. Je weet best waar jij je het beste bij voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je passie wilt volgen (je doel in het leven), dan zal je daar naartoe moeten werken.
Als jij let op hoe een ander zal gaan reageren, dan zal jij jezelf ALTIJD tekort doen. Leef jij het leven voor de andere, of is het leven wat jij leidt voor jouw?

Het lijkt me niet verstandig om alles van de een op andere dag om te gooien. Want hoe verdien je in die tussentijd je geld?
Bovendien moet jij ook nog afscheidt nemen voor het werk wat je doet en waar je al die tijd moeite en tijd voor hebt ingestoken.
Dit is een rouwproces waar je ook nog doorheen moet.

Zolang jij de weg volgt die leidt naar jouw doel in het leven, zal het leven, je lichaam en geest zich prettig voelen. Die weg is natuurlijk ook de opleidingen die je nodig denkt te hebben voor die nieuwe passie.
Of je daarnaast werkt om je geld te verdienen is, daar is niets mis mee. Je moet natuurlijk geld verdienen om te kunnen leven.

Als je dit overkomt, dan moet je gaan rouwen en ook je omgeving moet daaraan wennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets moet.
Plezier hebben in het werk is het beste middel om het lang vol te houden.
Wat anderen ervan vinden is niet echt belangrijk.
Status is iets tijdelijks en dus ook niet belangrijk
Maar het gezegde: "Bezint eer ge begint" is hierbij zeker van toepassing.