Brievenbuspost frankeren..oplichting?

Ik wilde iets opsturen naar iemand en die enveloppe woog 200 gram.Ik kijk op een vel postzegels en daar staat op...20-50 gram kost €0,88,dus op de enveloppe moet 4 x 0,88 cent = 3.52 cent aan postzegel.Ik wilde er geen 8 postzegels van 0.44 cent op plakken en ging er mee naar het postkantoor.
Daar werd het gewogen,en woog het ook 200 gram en ook als brievenbuspost gefrankeerd en moest ik 1.76 betalen???

Hoe kan dat nou?
Waarom is het bij het postkantoor goedkoper,dan betalen we toch teveel als we er postzegels op zouden doen??
Ik vind dat oplichting....

Toegevoegd na 2 uur:
even ter info:Ik heb hier een vel met 10 postzegels van 0,44 cent per stuk en daar staat een andere frankering op dan op de nieuwe Nederland postzegels.Ik had tekort postzegels anders had ik op deze brief toch echt 8 van 44 cent opgeplakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien de vele antwoorden mijn reactie http://www.filahome.com/posttarieven-nederland.htm
Amadea
13 jaar geleden
Je maakt een redeneerfout: een brief van 50 gram daar gaat een postzegel van 88 cent op. Als je 4 brieven van elk 50 gram zou versturen dan moet daar vier keer een postzegel van 88 cent op. Maar een brief van 200 gram moet gefrankeerd worden met 1 euro 76. Zie http://www.tntpost.nl/voorthuis/brieven-en-kaarten/tarieven/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist Amadea!

Het beste antwoord

Nee, dat is geen oplichting, dat is een kwestie dat jij het verkeerd hebt begrepen. Dat jij de tarieven voor een brief van 20-50 gram doortrekt naar vier keer dat tarief voor een brief van 200 gram, betekent niet dat TNT ook zo rekent. Het betekent alleen dat je de moeite niet hebt genomen om het tarief voor jouw poststuk even op te zoeken.

Als je wel die moeite had genomen, had je geweten dat je een poststuk van 200 gram kunt frankeren met 1,76 euro. Goede les voor de volgende keer: assumption is the mother of all fuck-ups.

Het is maar goed dat je naar het postkantoor ging, want in dit geval had je veronderstelling je 1,76 euro kunnen kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het is niet zo te berekenen, het kost hun ook geld om de brieven te sorteren. anders zou je een brief van 5 gram ook kunnen versturen voor minder geld dan dat het hun kost...

Toegevoegd na 1 minuut:
het is niet goedkoper dan met postzegels, kijk maar bij bron:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat jouw rekensom niet helemaal opgaat. Tot 50 gram = 0, 88, dus 200 gram is 4 x 0,88.....dat klopt niet! Zie bijgevoegde link voor meer info over verzendkosten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uhm, geen link, maar tabel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
helemaal goed! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij toont de nieuwe zegels,ik heb hier een velletje van 10postzegels van 44 cent per stuk en daar staat het toch anders onder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad het vel voor de nieuwe zegels, echter zie je in de tweede kolom de huidige tarieven en die zijn toch echt al jaren zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Muts52: nee, het staat niet ánders op jouw velletje, jouw velletje bevat gewoon niet alle tarieven. De bewuste staffel is al járen hetzelfde. Dat jij er een tarief bij verzint, maakt niet dat je wordt opgelicht.
Dat is inderdaad oplichting. Vorig jaar (2009) was dat niet zo, dus ik vind het raar. Kijk jij op internet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt die 1.76...

Gewicht Te plakken postzegels EUR
0-20 g. 1x Nederland 1 EUR 0,44
20-50 g. 2x Nederland 1 of
1x Nederland 2 EUR 0,88
50-100 g. 3x Nederland 1 of combinatie van Nederland 1 en 2 EUR 1,32
100-250 g. 4x Nederland 1 of combinatie van Nederland 1 en 2 EUR 1,76
250-500 g. 5x Nederland 1 of combinatie van Nederland 1 en 2 EUR 2,20
500 gr.-3 kg. 6x Nederland 1 of combinatie van Nederland 1 en 2 EUR 2,64
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Weet jij dat zo uit je hoofd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja..maar je kunt het ook nalezen op de site van tnt...
Je houdt er een vreemde manier van redeneren op na: je komt tot de kortzichtige conclusie dat een X-keer zo zwaar poststuk ook X-keer zoveel kost (nooit van kwantum-korting gehoord?).
Je gaat naar het postkantoor en krijgt te horen dat het véél goedkoper is dan jij denkt, en dan spreek je van oplichting??!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad bijzonder: "Wat, hoef ik maar de helft te betalen van wat ik had verwacht? Schande! Oplichting!"