wat precies heeft ervoor gezorgd dat mensen niet meer om elkaar geven?

... zag gister vanuit de trein een wat oudere dame lelijk over een tas vallen, het duurde (veel te) lang voor ze te hulp geschoten werd. ze werd zelfs uitgelachen door een groepje jongeren die in de buurt stonden...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik moet eerlijk zeggen dat ik er in 1e instantie vanuit ging dat omstander haar zouden helpen. toen ik uit de trein wilde stappen was hij al 'afgesloten' om te vertrekken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijdag viel er een oudevrouw op het sation over mijn koffer. Begint zij mij uitteschelden ik wou haar nog helpen, na denk ik ook laat maar.
Ik ben gewoon door gelopen en heb haar laten liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze was waarschijnlijk vooral behoorlijk geschrokken? volgens mij was het netjes geweest haar ondanks die boze reactie je hulp aan te bieden en de eer aan jezelf te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie eigenlijk dat mensen juist wel om elkaar geven. Dit soort incidenten komt in mijn omgeving weinig voor en ik verbaas me soms om hoe behulpzaam mensen zijn. Laatst was ik verdwaald o de fiets heeft een man zijn tomtom aangezet en mocht ik hem achterna fietsen tot aan het adres... Dat duurde zeker 20 minuten en ik maak het vaker mee dat mensen zo behulpzaam zijn. Mocht zelfs een keer bij een onbekend iemand thuis op de bank slapen nadat ik de laatste trein had gemist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelukkig! het moet alleen geen zeldzaamheid worden

Antwoorden (8)

Met emancipatie zijn beide ouders gaan werken. Hierdoor wordt er minder tijd in familie verband doorgebracht. Op zich niet erg, maar het is in Nederland niet gebruikelijk om kinderen van anderen aan te spreken op hun gedrag. hierdoor blijft asociaal gedrag bestaan: Kinderen worden al op jonge leeftijd niet voldoende gecorrigeerd om resepect & fatsoen aan te leren. En zonder respect voor elkaar kan je ook geen naastenliefde ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onder andere geen respect voor je medemens opbrengen ,angst,geld.
en er zijn ongetwijfeld nog wel een paar dingen die daar een rol in spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hectische leven van tegenwoordig zorgt voor een verruwing van de maatschappij. De media dragen daar voor een groot deel aan bij. Iedereen is maar druk, druk, druk met zijn mobiele telefoon, laptop, mp3 speler of ander modern speeltuig. Vroeger had je al die dingen niet en was het leven stukken rustiger. Ook internet, radio en televisie dragen hun steentje bij. Als er tegenwoordig bij wijze van spreken iemand aan de anderre kant van de wereld een scheet laat krijg ik hem hier meteen op mijn bordje geserveerd. Geweldsfilms te kust en te keur op televisie doen ook geen goed en al die computerspellen. Niemand heeft meer echt tijd en aandacht voor een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Vroeger' werden er niet zoveel mensen zo oud als tegenwoordig
Vroeger werden wat minder 'aangepaste' mensen hun hele leven opgesloten
Vroeger was er kinderarbeid
Vroeger keken ze met plezier met zijn allen naar een verhanging
Niet zo heel erg veel 'vroeger' werd elke mens met een wat zwarter velletje ontzettend gemeen behandeld
Vroeger schreven de Romeinen al dat het erg slecht ging met de jeugd van tegenwoordig.
Heel vroeger jaagden de mannen en zochten de vrouwen naar voedsel en was er helemaal geen tijd voor de kinderen

Het gaat helemaal niet slechter met de jeugd
We zien vaak alleen de dingen die 'slecht' zijn.
De goede dingen vallen veel minder op.

En 'die goede oude tijd' is over 50 jaar
onze eigen tijd: Vroeger.

We geven nog steeds evenveel om elkaar.
We zien het alleen niet altijd
en we willen niet toegeven
dat we misschien altijd al niet zoveel om elkaar gegeven hebben
als we eigenlijk vinden
dat we zouden moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt zeker een punt, maar in mijn ogen zijn we met zn allen toch wat killer en afstandelijker geworden.
Ik geloof niet dat ze niet om elkaar geven, mensen weten vaak niet wat ze moeten doen in zo'n situatie, dus wachten ze tot een ander het heft in handen neemt.
Het schijnt dat als je hulp nodig hebt, als je bv in het water bent geraakt, je beter concreet aan "die meneer in dat grijze shirt" hulp te vragen, dan in het wilde weg te gaan roepen om hulp naar de hele groep die staat te kijken.
anneliez
13 jaar geleden
Omdat de meeste mensen maar alleen aan zichzelf denken .
En geen energie in andere mensen willen steken .
En denken laat het een ander maar opknappen .
En de meeste mensen denken dat zij het heel druk hebben en geen tijd hebben voor andere mensen .
En mensen houden van een vast schema : en als er iets tussen komt dan weten ze zich geen raad meer omdat hun schema in de war is .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het aan onszelf ligt,de manier we met onze kinderen omgingen,we gingen werken en hadden geen tijd voor hun,of toch niet veel,alles moest vlug gaan,ze moesten zelfstandig leren zijn,daardoor leerden ze ook voor hun eigen opkomen,leerden ze van zich afbijten en dat als je voor jezelf zorgt je voor een goede vriend zorgt.Onze kinderen zijn wel beleefd en vriendelijk maar ze leerden voor hun eigen opkomen,leerden wel met vrienden omgaan maar niet met andere mensen. Ze leerden op school dat ze bij de groep moesten horen en stoer zijn of dat ze uitgesloten werden,als zo'n kinderen in groep dan zo iets zien gebeuren willen ze zich stoer voordoen en bij de groep horen en meedoen met de sterksten,dan moet je lef hebben om daar tegenin te gaan. Zij zijn egoistisch geworden,we leven in een "ik" tijdperk,ieder voor zijn eigen,ouderen hebben ze geen tijd meer voor,maar dat hadden we voor ons kinderen ook niet toch als we werkten,we deden dat wel voor hun maar wat heeft het opgebracht? Een kille wereld,op zich zijn die jongeren niet slechter dan wij vroeger maar ze zijn anders opgegroeid,hebben respect niet meer meegekregen, ergens zijn we dat vergeten in onze opvoeding. Het is dus ons,ouders, eigen schuld,onbewust,maar toch. Ik vraag me soms af wat er van die kinderen gaat worden die zij dan op de wereld zullen zetten,want de jeugd tegenwoordig heeft nog minder tijd voor hun kinderen want zij willen blijven uitgaan en hun amuseren,dus de kinderen worden dan meestal opzij geschoven in de tijd dat men er al eens tijd kan voor vrij maken. Het zal er niet op beteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Egoïsme is de bron van ALLE kwaad.

Alles kun je hieraan terug herleiden.