Ik heb totaal geen motivatie en energie meer in mijn werk,hoe kan ik dit terug krijgen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (3)

Deze vraag is te algemeen.

Het eerste en meest logische is om eens te gaan praten met je baas. Als het goed is heb je al een regelmatig terugkerend functioneringsgesprek. Zo niet, dan vraag je een gesprek aan.
Praat over taken, hoe interessant ze zijn, of er een manier is om het allemaal wat boeiender te maken, zeg dat je geen uitdaging meer hebt etc.

Haalt dat allemaal niets uit, dan moet je
* of de motivatie uit jezelf halen. Dingen verzinnen waardoor het leuker wordt.
* of op zoek naar een andere baan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Wellicht ben je aan een nieuwe uitdaging toe.
Maar het kan ook dat je last hebt van hinderende factoren.
Heeft er onlangs een verandering plaatsgevonden? Nieuwe collega('s) , andere indeling, nieuwe methodes, promotie, wijziging takenpakket, enzovoort. Wacht dan even af, want het kan zijn dat je even moet wennen.
Kan er een verband zijn met de thuissituatie? ( ben je bijvoorbeeld te veel van huis voor je werk en klaagt de achterban )
Sluit eerst uit dat je lege gevoel eigenlijk ergens anders vandaan komt. Want als dat zo is, en je gaat iets aan de werksituatie veranderen kun je dubbel gefrustreerd raken.
Als je voor jezelf hebt uitgevonden wat je precies dwars zit in de huidige situatie, kijk dan wat je daar - eventueel met behulp van je leiding - aan kunt verbeteren.
(andere kamer/ interne opleiding/ overplaatsing enz.,)
Zit dat er niet in: kijk uit naar een andere baan. Niet overhaast, want verandering van baan is een grote stap en voor je het weet kom je van de regen in de drup.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag jezelf eerst af wanneer je die motivatie bent kwijtgeraakt. Was hier een directe aanleiding voor? Spelen deze motivatieproblemen alleen op je werk of ook op andere levensgebieden, zoals je familie, gezin, vrienden en overige sociale relaties? Als je motivatieprobleem je functioneren beïnvloedt op meerdere gebieden maakt het hoogstwaarschijnlijk deel uit van een groter probleem dat je zult moeten onderzoeken.

Speelt het daarentegen alleen op je werk, dan neem je je werksituatie grondig onder de loep. Waardoor komt het dat ik geen plezier meer heb in mijn werk en wat kan ik daar zelf aan doen? Werkplezier hangt af van de inhoud van je werk, van de arbeidsomstandigheden en mede van je collega’s. Evenwel spelen je verwachtingen en keuzes een omvangrijke rol. Wat vindt je belangrijk in jouw werk, wat zijn jouw sterke kanten, hoe sterk komen die aan bod in jouw huidige baan en hoe goed sluit je baan aan bij jouw drijfveren? In onze maatschappij groeit het besef dat plezier in het werk belangrijk is. Wie meer werkplezier heeft, produceert meer, voelt zich gelukkiger en is minder vatbaar voor stress. Om je motivatie te verhogen en je werkplezier te vergroten is het van belang voldoende balans te vinden tussen:
• Belasting en belastbaarheid
• Je eigen talenten en de uitdagingen van je werk
• Routine en spanning
• Verandering en onzekerheid

Realiseer je dat bijna niemand altijd fluitend naar zijn werk gaat. De meeste mensen hebben ook wel eens wat minder zin in hun werk. Wanneer je net aan een nieuwe baan begint, lijkt alles nog leuk en uitdagend, maar op den duur sluipt er natuurlijk routine in. Voor de meeste mensen is werken gemiddeld 80% routine en voor 20% aangenaam. Iedere baan kent zijn leuke en minder leuke kanten. Echter, als jij vaak ‘met lood in de schoenen’ naar je werk gaat, is dat een signaal om serieus te nemen. Dan is het tijd om na te gaan wat daarvan de reden is en wat je eraan kunt doen. Mocht je er zelf niet in slagen je motivatieprobleem op te lossen, kan loopbaanadvies een goede ingang zijn om na te gaan hoe je in je huidige baan staat.