Kan een politieagent het zich veroorloven zijn wapen neer te leggen (zie toelichting)?

Ik zag in een serie iets wat je vaker in televisiefilms en series ziet, namelijk een soort gijzelingssituatie die plotseling ontstond, waarbij een derde persoon bedreigd werd door een dader met een vuurwapen en de agent in kwestie gedwongen werd haar wapen neer te leggen.

Het lijkt me dat als je als politieagent ooit onder dwang een wapen afgeeft dat je al in je hand hebt je een gevaarlijk precedent creëert.

Met andere woorden, kan een agent het zich überhaupt veroorloven om ooit zijn wapen af te staan? Wordt hier tijdens een politieopleiding speciaal aandacht aan besteed?

P.S. Ik weet natuurlijk dat dit soort situaties in het echt niet zo vaak voorkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal vergelijkbaar, maar je vraag doet mij opeens denken aan dit filmpje die ik laatst zag op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=lWpkmuAc6aw Het ziet er uit als een realistisch filmpje (maar zou zo maar een hoax kunnen zijn). Als het een echt fimplje is, kan ik mij niet voorstellen dat deze agent nu nog werk heeft (indien zijn werkgever dit gezien heeft).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat filmpje ken ik en dat is inderdaad een slechte zaak, hoewel we de verdere omstandigheden natuurlijk niet kennen. Het lijkt er echter wel sterk op dat hij ook zijn wapen onbeheerd op de grond neerlegt, iemand die snel genoeg is heeft dat zo te pakken. Overigens komt dat wel vaker voor. Ik hoorde van iemand die voor een verhoor op het bureau zat dat de beide betrokken agenten hun vuurwapens onbeheerd op een tafel hadden gelegd. Laten we zeggen dat daar dus niet altijd even goed over nagedacht wordt. In mijn vraag bedoel ik overigens meer de situatie dat ik bijvoorbeeld van agent A het wapen weet te ontfutselen en ik dreig agent A neer te schieten als agent B zijn wapen niet overhandigt. Volgens mij zit je dan met een dilemma er is namelijk geen garantie dat ik niet van de gelegenheid gebruik maak om beide agenten neer te schieten, persoonlijk vind ik dat risico onaanvaardbaar voor agent B, ik vroeg me dan ook af waarom in de filmsituaties agent B toch vaak zijn wapen afgeeft.

Het beste antwoord

Ik weet het antwoord niet, maar kan me voorstellen dat de veiligheid van de agent in kwestie vooop staat. En dat je dus in dergelijke gevallen het wapen mag afgeven, al;s het de keuze tussen een kogel ontvangen en je wapen afgeven wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In de regel legt een politie agent zijn wapen alleen als het niet anders kan EN zodra hij of zij weet dat de dader onder schot word gehouden door een collega.
Ik moet zeggen dat de regels de gevoeligheden en MO varieren van land tot land en mijn ervaring is buiten Nederland.

In filmpje kan je zien hoe het wordt opgelost in China.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha shoot the hostage! Ja leuk! De gijzelaar schrikt zodanig dat die daarna omgelegd kan worden. Alleen handig bij een pistool dat snel achter elkaar kan vuren!
Dat soort situaties zijn denk ik bijna niet reel.
Meestal zullen ze zich terug trekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het alternatief is,dat de bedreigde persoon wordt dood geschoten door de dader. Een agent zal in zeer korte tijd dan een afweging moeten maken: Wat is belangrijker de bedreiger dood, of de bedreigde. Verder zullen ze bij de opleiding wel richtlijnen krijgen hoe te handelen in dergelijke situaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt denk ik een keuze in zo'n situatie, je wapen niet opgeven en verder niets doen, wat kan resulteren in een dader die zelf de gijzelaar neerschiet, of je kunt de dader neerschieten, wat in zo'n situatie onder de meest gangbare regels op dat gebied waarschijnlijk gerechtvaardigd zal zijn, of je kunt je wapen overhandigen, dat laatste kan echter m.i. het gevolg hebben dat de dader vervolgens zowel de oorspronkelijke gijzelaar als de agent neerschiet. Ik denk dan ook dat het in veel gevallen een onaanvaardbaar risico is om je wapen af te staan.
Ik zou als ik een agent was het wapen alleen neerleggen als ik weet dat er gewapende makkers met 1x de trekker overhalen het gevaar kunnen elimineren.