Leveren dit soort acties iets aan een betere wereld? Zie filmpje

Heb een discussie gehad met een vriend die zegt dat zo iets heeft alleen een kort lokaal invloed op mensen die toch te rijk en te "vol" zijn en dat het is alleen maar een pr stunt niets meer.
Ik geloof dat een beetje "feel good"actie kan bijdrage aan een betere wereld ook als je niet meteen een effect ziet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je het filmpje eens kort beschrijven, ik kan helaas geen youtube bekijken op mijn werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp niet echt waar het over gaat. Is het iemand die spontaan ergens begint te zingen, of gaat het om het feit dat al die mensen daar samengekomen zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een "flash mob" , acties waarin mensen worden verast door een optreden die spontane lijkt.

Het beste antwoord

Ik denk dat het beide is.

Op de korte termijn heeft jouw vriend gelijk. Dan is het een feestje voor "ons soort mensen" die gezellig onder elkaar zijn en allemaal heel hard vinden dat ze het zo enorm goed doen. Terwijl ze in feite bijna niets doen. Het doet me denken aan de bijbel: de arme die een stuiver geeft, geeft *meer* dan de rijke die een goudstuk geeft. Bij dit soort feestjes geven de rijken een stuiver - dat stelt dus niets voor.

Maar dat is de korte termijn.

Op de wat langere termijn verander je de maatschappij. Het wordt normaal om iets positiefs te doen, het wordt normaal om aan anderen te denken. Heel geleidelijk aan gaan die stuivers dubbeltjes worden, dan kwartjes, enzovoort.

De grote uitdaging zal zijn: inzien wat *werkelijk* nodig is, en dat dat *meer* is dan af en toe van die leuke benefietfeestjes. Maar als je niet begint met die leuke benefietfeestjes, zal dat verdere inzicht er zeker nooit komen.

Kortom: dit soort acties is niet voldoende, maar ze zijn wel *nodig* om bewust te worden dat er méér nodig is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, altijd nog beter dan helemaal niks.

Andere antwoorden (4)

Er is zelfs een woord voor: attitudevorming. Je maakt mensen wat bewuster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de mens gaat al honderden jaren naar de kerk,voelen zich even goed en beschermd,dan komen ze buiten en merken dat er echt niets is veranderd het kwaad van de natuur zit zo diep gewortelden is geheel gebaseerd op overleven en voortbestaan van de eigen groep dat haat en nijd altijd zal blijven bestaan,dat is gewoon ons oerinstinkt,helaas kan geen mens dat weer verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het prachtig, het geeft een samenhorigheidsgevoel bij de mensen, het laat de mensen weer lachen en je ziet het geluk weer op de mensen hun gezicht al is het voor even. Voor mij zouden ze dat meer mogen doen,de mensen hebben dit nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu ik begrijp wat het is: ja. Je maakt de mensen die erbij zijn vrolijk, en een paar mensen vrolijk maken vind ik ook al de wereld verbeteren.
En er is ook nog de kans dat zij die vrolijkheid weer doorgeven de rest van de dag, ipv de chagrijnigheid die ze daarvoor misschien hadden.