De maximum snelheid van alle landen is: onbegrensd. Er zijn namelijk landen waar wegen zijn waarop *geen* maximumsnelheid geldt.

In onze omgeving is Duitsland het bekendste voorbeeld. Daar zijn flinke stukken Autobahn waar geen snelheidslimiet geldt. Wil je 500 km/u rijden, dan mag dat.

MAAR... er zijn twee belangrijke beperkingen.

Eerste beperking: het is wettelijk verboden sneller te rijden dan verantwoord is. Zo mag je in de winter zelfs geen 40 km/u rijden als de rijbaan vol ijs ligt. Op een bochtige, onoverzichtelijke Autobahn mag je geen 130 km/u rijden als je daardoor niet bijtijds zou kunnen remmen als een file staat.

Tweede beperking: je *mag* dan wel zo snel je wilt, maar áls je betrokken bent bij een ongeval en jij reed sneller dan 130 km/u, dan ben je altijd voor minimaal 50% aansprakelijk. Zelfs als de schuld geheel bij de andere partij ligt, dan nog ben jij voor minimaal 50% van de schade aansprakelijk.

Maar goed, afgezien van deze twee punten mag je op veel plekken zo snel rijden als je wilt. Bijvoorbeeld zodra je bij Arnhem de grens over gaat, en de A12 opeens A3 heet - daar mag je planken.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt er aan, koolwitje, waar je naartoe fladdert. Elk land heeft zijn eigen maximum snelheid.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je toevallig in welk land je het hardste legaal mag rijden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk Duitsland alwaar er op veel plekken GEEN snelheidsbeperkingen gelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja? mag je dan zo hard je maar wilt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet overal. Vooral in drukken gebieden geldt dan 120 of 130 (let op de borden!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien niet zo hard als je wilt, maar wel zo hard als je kan.. ;-)
jc54
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_maximumsnelheden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, Bedankt allemaal. :-)
In der Heimat (Duitsland) waar er op veel plekken geen snelheidslimiet is...

Dus maximum = zo hard als je auto kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Aber, aber, dass ist doch sehr gefährlich????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja sicher dass ist es doch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die besten Spaß ist immer gefährlich!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De adviessnelheid is 130 km/u, mocht je daarboven komen en een ongeluk veroorzaakt dan kan je wel verweten worden dat je roekeloos hebt gereden, pas dus extra op als je boven de 130 zit.
Persoonlijk vond ik het fijner om 140 te rijden. 140 en vergelijk met 165 is op een afstand van Venlo naar Dresden maar een verschil van zo'n 30 minuten. (bij snelheidslimieten hield ik me overigens aan de dan geldende snelheid)
In Australie mag je op de steward highway, Northern Territory zo hard als je wilt.

In Duitsland mag je op enkele snelwegen zo snel als de omstandigheden toestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is per land verschillend en als je aan de grens komt staat het op de borden.