Hoe veel is een uur van je leven waard?

Je baas zou misschien zeggen ik betaal XX.00 euro per uur voor je werk.
Maar behalve je werk lever je ook een uur van je leven doe je dat gratis?
Heeft een uur van je leven ook waarde? Zit het in je loon inbegrepen of moet je dat ook berekenen volgende keer dat je over je salaris gaat praten?
Hoe bereken je dat....?

Toegevoegd na 40 minuten:
Het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen met deze vraag en het is geen aanval op het warde van werk voor de maatschappij.
Ik ben benieuwd naar de aspect van economische waarde van iemands leven binnen zijn salaris en of mensen er over denken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De waarde van een uur is op een aantal verschillende manieren te bepalen.
Ten eerste: door de door jou verrichte werkzaamheden en je salaris op elkaar te delen, kom je aan een uurloon. Alleen dat is, zoals je zelf terecht opmerkt, alleen maar het geld voor de hoeveelheid arbeid die je verricht.

Dan kan je hetzelfde doen door te zeggen: ik heb salaris x per maand, en in een maand zitten gemiddeld 728 uur (werk plus vrije tijd), en dan heb je een ander uurbedrag. Dat gaat er dan van uit dat jij je salaris moet verdelen over alle uren die er in de maand zitten.

Maar nu een heel andere vraag. Je bent strakjes misschien 85 jaar oud, en je staat op het punt om te overlijden. Hoeveel heb je er dan voor over om nog een uur, een dag, een week of maand extra te leven? Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe je je dan voelt, maar aangenomen dat je nog van alles kunt genieten heb je opeens door, omdat het aantal uren dat je nog rest erg schaars is, dat deze uren erg veel waard zijn. Want je moet nog dit en dat tegen je kinderen vertellen, je moet nog.... etc.

Nog een benaderingswijze: je hebt door een dwaling van Justitie een jaar in de gevangenis gezeten, onterecht. Hoeveel schadevergoeding kan je dan eisen voor dat jaar? Als dat 100.000 euro is, dan heb je een aardige benadering voor wat Justitie denkt dat jouw uren waard zijn. In de regel is dat 95 euro per etmaal, oftewel 3,95 per uur...
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwestie van vraag en aanbod?
itsme
13 jaar geleden
ja zo ongeveer... maar je bent zelf de markt die vraagt en aanbiedt...

Andere antwoorden (6)

Je kan geen cent mee nemen je graf in. En je stapt je leven zonder geld in. Dus je leven is net zoveel waard als alles wat je verdient in de tussentijd. Dat deel je door hetaantal uren dat je leeft en je hebt de kosten van een levensuur t epakken.

Ik gebruik mijn uurloon als waarde van mijn tijd om in te schatten of ik iets zelf doe, of laat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zit inderdaad in je loon inbegrepen. Je baas betaalt voor je tijd én werk. Vandaar dat je, als je bijvoorbeeld een contract van 40 uur hebt, voor 40 uur betaald moet worden. Ook als de baas een bepaalde week maar 30 uur werk voor je heeft.

Hoe je dat berekent, is hetzelfde als hoe de prijs van alles wordt berekend: vraag en aanbod. Wat wil jij hebben voor werk plus tijd, en hoeveel is je baas bereid ervoor te geven. Als die twee niet bij elkaar komen, kun je dat óf accepteren, óf, als je elders wel meer zou kunnen krijgen, een andere baan zoeken.

Het is niet gebruikelijk om het totaalbedrag dat je vraagt bij onderhandelingen op te splitsen in een bedrag voor werk en een bedrag voor tijd, je noemt altijd een totaalbedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En bij nul-uren contract? Staat het ergens in een CAO of een wet? Ben benieuwd naar je bron :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een nulurencontract zijn er extra regels. Zo moet je per oproep voor minstens drie uur betaald worden, ook als je minder dan drie uur werk krijgt. En zodra je een paar maanden werkt, moet gekeken worden naar je gemiddelde aantal uren per week, en moet je voor dat gemiddelde aantal betaald worden, ook als er minder werk is. Maar: hier wordt massaal de hand mee gelicht. Een bron zoek ik nog even voor je op, ik heb dit ooit uitgezocht toen ik zelf een arbeidsconflict had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel SuzyQ!
Je ziet werken als een bezigheid die je van ""leven"" afhoudt. Maar zo is het niet! Door je werk ben je maatschappelijk, betekenisvol bezig, wat je ook doet. Ook al draai je schroef x aan tandje y.
En dan krijg je nog geld bovendien!!!

Ik zou er niet aan moeten denken om alleen maar te leven.
Wat is dat? Elke dag feest? Er is altijd nog iets te ""doen"", betaald of onbetaald, voor jezelf of voor anderen.

Elk uur van je leven is veel waard. Gebruik je tijd goed, dan wordt je leven nog mooier!!

Toegevoegd na 26 minuten:
Na je toelichting, denk ik dat je bedoelt je economische waarde. Je verdiencapaciteit.
Die term wordt ook wel gebruikt als iemand bv. totaal arbeidsongeschikt wordt door toedoen van iemand anders en er moet een schadebedrag worden vastgesteld. Dan is zoveel maal het jaarsalaris de te verwachten verdiencapaciteit, en zou je ook kunnen zeggen: de waarde in het economisch verkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel verschillen zowel in de vraagstelling alsmede in de antwoorden. Een mensenleven is niet in geld uit te drukken.

Men gaat een arbeidsovereenkomst aan met een werkgever en komt een salaris overeen. Dat salaris is overeenkomstig met uw leeftijd, opleiding en evt CAO.

U kunt zelf uitzoeken wie de rijkste persoon is op aarde en dat vermogen steeds te delen totdat u de som heeft van het uurloon.

Met het vorderen van de leeftijd en de opbouw van het salaris investeert men in de toekomst, wat ook een zekere waarde vertegenwoordigd.

Er zit ook meer in de opbouw van uw salaris. Te denken valt aan de inhouding van sociale lasten en de rechten die u daar later of eerder aan kunt ontlenen.

Tja wat zou het u waard zijn om elke maand iets te kunnen aanschaffen voor uzelf.?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk... Je leven is onbetaalbaar.... Doe zoals ik en stop met werken. (ik heb er echter wel 65 jaar over gedaan om er achter te komen). Alleen na het stoppen met werken voor een baas zal je toch iets anders moeten vinden, gezien na twee dagen je maag toch wel erg begint te knorren.... en de hypotheek verstrekker ook wat wil zien, wat nu?? Mijn kleinzoon zegt altijd "ga pinda's pelle" Tja, sterkte in deze moeilijke uren ...

Toegevoegd na 2 dagen:
Een uitspraak van Theo Maassen;
"Filosofen zijn mensen die de hele dag nadenken over de zin van het leven. Ik weet niet wat de zin van het leven is, maar volgens mij in ieder geval niet om daar de hele dag over na te lopen denken." Mogenlijk geeft dit nog iets verlichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas heb je in deze maatschappij geld nodig om te kunnen leven. Je hebt namelijk eten, drinken, warmte en onderdak nodig. Dit kost geld. Hiervoor moet je werken.

Hoeveel wil je werken om jouw 'tijd' en 'kennis' verhuren aan een ander. Dit is persoonlijk.
Zelf zo minimaal mogelijk, zodat ik voldoende verdien om het bovenstaande in stand te houden en misschien om het leven wat leuker te houden dan alleen binnen zitten. Want helaas kost vermaak soms ook geld.

Maar het geld heeft natuurlijk alleen maar als doel om je leven prettig te kunnen houden. Je moet het dus wel gaan uitgeven en dit doe je in je eigen tijd. Tijd welke niet te koop is want je wilt het geld juist uitgeven!!.

Ik werk om te kunnen leven. Ik leef niet om te kunnen werken.