Waarom is Amsterdam de hoofdstad van Nederland?

Waarom is Amsterdam tot de hoofdstad van Nederland gekozen? En waarom Amsterdam? Wat maakt Amsterdam zo bijzonder? Wanneer is überhaupt besloten om 'hoofdsteden' te kiezen voor landen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Hoofdstad van Nederland

De hoofdstad van een land is normaal de stad waar in beginsel de regering en het staatshoofd van een land gevestigd zijn. Nederland vormt hierop een van de weinige uitzonderingen. Den Haag is bijna onafgebroken vanaf 1584 de zetel van de regering geweest, met uitzondering van 1808 tot 1810 (Amsterdam) en van 1940 tot 1945 (Londen). Ook is Den Haag de woonplaats van stadhouders en vorsten sinds 1584, met uitzondering van de voornoemde periodes en van 1948 tot 1980 waarin koningin Juliana in Baarn (Soestdijk) woonachtig was. Desondanks wordt Amsterdam beschouwd als de hoofdstad van Nederland. De Nederlandse Grondwet bevat een korte verwijzing daarnaar in artikel 32.
[bewerken] Franse Tijd

In de korte periode dat Amsterdam regeringscentrum geweest is, van 1808 tot 1810, heeft koning Lodewijk Napoleon zijn intrek genomen in het Paleis op de Dam. In deze periode is Amsterdam tot hoofdstad gemaakt. In 1810 werd Lodewijk teruggeroepen naar Parijs en werd Nederland geannexeerd door het Franse Keizerrijk. De Franse gouverneur Charles François Lebrun nam daarop zijn intrek in het Paleis op de Dam. Amsterdam werd aangeduid als tweede hoofdstad in het eerste Franse Keizerrijk, na Parijs en gevolgd door de derde hoofdstad Rome. Na het herkrijgen van de zelfstandigheid in 1813 namen regering en Staten-Generaal weer hun intrek in Den Haag, Amsterdam bleef echter altijd de hoofdstad.
Bronnen:
AlphaLimaSierra