Waar komt die verdeeldheid in Spanje vandaag tussen omgeving Barcelona en de rest van Spanje?

Toegevoegd na 27 seconden:
vandaan in plaats van vandaag :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In de Middeleeuwen bestond het huidige Spanje uit twee koninkrijken: Castilië en Aragon. De inwoners rond Barcelona heten nog altijd Catalanen naar het eerste rijk en ze zouden het liefst verregaand zelfbestuur hebben, net als de Basken trouwens.
Het zijn aparte volken en ze voelen zich geen Spanjaard en ze zullen zeker vanavond niet uitbundig feesten als Spanje wint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

net als de vlamingen en de Walen, Spanje is ooit ook anders verdeeld geweest het was niet het grote land dat het nu is.
In allerlei oorlogen zijn al die staatjes samengevoegd, niet tot plezier van de bewoners, en dat gevoel is er nog steeds. Rond Barcelona spreekt men een andere taal, en men voelt zich anders dan de rest van Spanje.
En zo zijn er nog wel meer landen , gesplitst en weer samengebracht door allerlei oorlogen, waarin ze zelf niets te zeggen hadden
anneliez
13 jaar geleden
Catalonië, met Barcelona als hoofdstad, heeft historisch gezien niet altijd onderdeel uitgemaakt van Spanje. De Catalanen zetten zich ook nu nog af tegen Spanje. Vandaag was er in Barcelona een grote demonstratie tegen Spanje, omdat de overheid de onafhankelijke bevoegdheden van Catalonië wil inperken.