Zou ik kunnen `leren`minder slaap nodig te hebben per nacht ?

Je leest wel eens over mensen dat ze maar 5 ot 6 uur slaap per nacht nodig hebben. Ik daarentegen heb zo'n 8 uur nodig. Zou ik mijzelf minder slaap kunnen aanleren, zonder daar op de korte/lange duur nadelige gevolgen van te ondervinden? ( Als ik bv elke ochtend de wekker een minuut eerder al laat gaan, of een minuut later op bed ga?).

ot= of

al=af

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een zeer klein percentage kun je inleveren, als je zeer gezond leeft.( max. één glas alcohol, geen zware maaltijden , geen koffie, geen stress) Als die voorwaarden vervult zijn , kun je er eventueel een uurtje vanaf krijgen .Je hebt nu éénmaal een biorithme ingebouwd in je genen.

Ik denk ten eerste dat je al een beetje tegen weinig slaap moet kunnen. Ik zelf kon altijd al vrij goed tegen wat minder slaap en tegenwoordig teer ik op tussen de 6 en 6,5 uur slaap per nacht (In de weekenden slaap ik bij, dan lig ik 8 uur te knorren, maar na die 8 uur ben ik dan ook echt helemaal klaar met slapen). Mijn zusje daaren tegen kan absoluut niet tegen te weinig slaap. Die heeft eigenlijk minimaal 8,5 uur nodig om normaal aanspreekbaar te blijven zonder iedereen meteen af te bekken. Toegevoegd op 27-04-2009 14:01:37 Wat ik dus bedoel te zeggen: Of het te leren is weet ik niet, je moet het gewoon eens een paar weken proberen en kijken of je er aan gewend kunt raken. De vraag is echter: Heb je extra tijd nodig waardoor je minder wilt slapen? Een goede, lange nachtrust schijnt wel gezonder te zijn.

Ha, die Nuke; Gemiddeld heeft een volwassene genoeg aan zeven uur slaap per nacht, maar ieder mens is verschillend en hun slaapbehoeften zijn dat ook. Het feit dat iemand meer of minder uren slaapt wil niet zeggen dat deze dan ook meer of minder uitrust. Ik kan bij tijd en wijle best wel toe met een uurtje of drie, vier nachtrust, maar als dat te vaak voorkomt slaap ik net zo makkelijk een keer het klokje rond.

hoi iedereen heeft een biologische klok, als je minder slaap wil is dat praktisch niets aan te doen, iedereen heeft zijn eigen bio-klok en daar moet je het mee doen. je kan na maanden en maanden misschien met iets minder slaap als je steeds dezelfde tijd naar bed gat en de zelfde weer opstaat. de een kan het wel aan de ander niet. pubers al helemaal niet want hun bio-klok is standaard al fout.

Ja dat kan... je moet dan heel goed uitzoeken hoe laat je beste tijd is om naar bed te gaan en welk de beste tijd is om op te staan... als je die kent kun je die een beetje opschuiven naar korter en korter... en dan krijg je uiteindelijk jouw optimaalste slaaptijd en slaapduur...

Er zijn mensen die zichzelf hebben aangewend om maar 4 of 5 uur te slapen. Vaak zijn dit mensen die in de uren dat ze wakker zijn continu bezig zijn. Bijvoorbeeld mensen met een hoge (volgens henzelf belangrijke) functie. Deze mensen hebben last van een bepaalde mate van stress gedurende de dag, die ervoor zorgt dat ze wakker blijven. Als zo iemand even niets te doen heeft valt hij in slaap. Ik zelf heb zeker 8 uur nodig en in de winter nog het liefste 10 uur. Sinds een jaar of anderhalf kom ik daar echter zelden nog aan. Zolang ik overdag bezig ben is dit geen probleem, maar als ik even ontspannen ga zitten val ik in slaap. Dus ja, jij kunt er aan wennen, maar je lichaam niet. Om wakker te blijven overdag bij minder slaap dan je lichaam vraagt moet je dus zorgen dat je geprikkeld blijft.

Zelf kom ik doorgaans prima uit met vier, vijf uur slaap per nacht. Zoals patrick hierboven al spijkers met koppen aan het slaan is: geen opwindende zaken vlak voor het slapen gaan, niet al te laat eten (en geen snacks erna), stoppen met drinken een uur of drie voor je de bedstede betreedt enz. Wil ik nog aan toevoegen dat een vast patroon in aanloop naar het sluiten van je ogen, een volledig duistere slaapkamer en een relatief "koude" omgeving ook veel bijdragen kan aan het sneller diep in slaap vallen.

ik denk dat dit niet zozeer met leren als met discipline te maken heeft. Als je jezelf verplicht om nog maar 5 uurtjes per dag te slapen en je houdt dit vol zul je hieraan op een gegeven moment wennen. Neemt niet weg dat je misschien meer slaap nodig hebt om goed in je vel te zitten.

Dit ligt allemaal heel erg aan hoe oud je bent (en je geslacht). Lijkt me verstandig dat je eerst even je leeftijd en geslacht vermeld voordat mensen hierover adviesen gaan geven.

Je kunt met minder slaap als je de mogelijkheid hebt om overdag een of twee maal een dutje te doen. Even 10 minuten de ogen dicht en je bent weer helemaal opgefrist. Als je dat kunt in de pauze van je werk kun je met slechts 5 of 6 uur slaap toe.