Is het terecht dat sommige vliegmaatschappijen de " Fat-tax"hebben ingevoerd?

E.e.a. naar aanleiding van het gegeven dat brede mensen teveel ruimte in beslag nemen. Ze moeten dus 2 stoelen reserveren. Je kunt je dus afvragen of mensen die door `ziekte` te dik zijn, ten onrechte dubbel betalen.

Je zou ook kunnen stellen dat mensen over het algemeen steeds zwaarder, lees: breder, worden. Met dit gegeven kun je als vliegmaatschappij de stoelen verder uit elkaar gaan zetten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ha, die Nuke;

Logistiek gezien lijkt het voor de hand liggend; er moet immers meer ruimte voor je worden vrijgehouden en het vervoeren van meer gewicht kost meer energie. Gevoelsmatig vind ik het echter discriminerend als je iemand gaat beboeten voor iets waar hij misschien niet eens bewust voor heeft gekozen.

Toegevoegd op 27-04-2009 14:07:15
Laat ze dan eerst de beenruimte eens aanpassen aan normale Europese maten. Er zijn volgens mij meer passagiers die in de lengte klem zitten dan in de breedte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nou en of het terecht is. Je betaalt voor de ruimte die je inneemt. Als je 2 stoelen nodig hebt om op te zitten dan vind ik ook dat je voor 2 stoelen moet betalen.
Daar komt ook nog eens bij dat het merendeel van de obesitas mensen, want daar gaat het om, het allemaal aan zichzelf te danken hebben.
Als het een aangeboren 'afwijking' is dan moet je maar met een doktersverklaring komen, simpel gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik in principe helemaal niet zoveel op tegen. Echter (!) het feit dat bijvoorbeeld Ryanair voornemens is mannen eerst vanaf 130 kg. plus extra te gaan aanslaan en vrouwen al vanaf de 100 kg. plus riekt mijns inziens naar regelrechte discriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vind ik terecht. Misschien dat ze het dan wel zo kunnen maken dat als je dik bent omdat je schildklier niet goed functioneert je de fat-tax bij de gezondheidszorg kunt declareren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als ze ook daadwerkelijk gebruik kunnen maken van 2 stoelen naast elkaar. Er was vorig jaar namelijk ook een situatie waarbij iemand in Amerika gedwongen werd om te betalen voor 2 stoelen, maar toen waren er niet 2 stoelen naast elkaar beschikbaar. Dan is het natuurlijk flauwekul om iemand te laten betalen voor iets waar hij niets aan heeft. In een dergelijke situatie zou eerder de persoon die naast iemand zit en gehinderd wordt door de zijn buurman dan gecompenseerd moeten worden. In een dergelijk geval zou je de persoon met overwicht meer moeten laten betalen en dit bedrag dan ter compensatie aanbieden aan diegene die ernaast wil zitten. Indien dus iemand hiertoe bereid is, is het ook niet nodig om 2 stoelen te laten reserveren.
Dus naar mijn mening moet er extra betaald worden om te voorkomen dat een andere reiziger benadeeld wordt. Maar indien er geen problemen zijn, bijvoorbeeld genoeg ruimte in het vliegtuig of een partner die geen bezwaar maakt of iemand anders die tegen een vergoeding (die dan weer betaald wordt door degene met overwicht), dan zou de regel niet moeten worden toegepast.
Dat iemand dik is vanwege een ziekte en dan recht zou moeten hebben op een gratis extra plaats lijkt me niet fair ten opzichte van andere mensen met ziektes, afwijkingen of ongemakken en daar zelf oplossingen voor moet regelen, denk aan mensen met lange benen, rolstoelgebruikers, gipsvluchten etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee stoelen gebruiken = twee stoelen betalen. Zo werkt het nou eenmaal. Je kunt ook niet naar de Mac gaan en zeggen 'ik heb een grotere energiebehoefte, dus heb ik recht op twee happy meals voor de prijs van één'.

Of het terecht is om de toeslag per gewicht te rekenen, is dan weer de vraag, helemaal als het gewichtscriterium voor mannen anders is dan voor vrouwen. Wat mij betreft: één stoel is één keer betalen.

Over mensen die door ziekte dik zijn en dan ook meer zouden moeten betalen: Sommige aanpassingen wegens ziekte kosten geld. Bijvoorbeeld het reserveren van twee stoelen voor één persoon. Wie die kosten in welke gevallen moet betalen, daar valt over te twisten, maar het moge duidelijk zijn dat een vliegmaatschappij geen liefdadigheidsinstelling is. En ik neig sowieso naar dit soort dingen door mensen zelf laten betalen. Vergeet niet dat we het over vliegreizen hebben, die toch echt maar héél zelden een eerste levensbehoefte en daarmee de verantwoordelijkheid van de maatschappij als geheel zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut;

Ik vlieg veel voor mijn werk. En tot voor kort kon ik gewoon een uitgangplaats krijgen op basis van lengte (Ik ben 1.99m lang). Nu hebben ze beseft dat dat 'luxe' plaatsen zijn, en krijg je die stoelen alleen nog maar op bijbetaling. Ook als je duidelijk kan laten zien dat je anders echt niet tussen de stoelen komt zonder met blauwe knieen weer op de grond te komen.

Dus als jij mensen vestoord door het aantal kilo's dat je meedraagt moet je betalen. Is trouwens ook zo met bagage: Als ik over de standaard 10, 15 20 pf 30 kg heenga, moet ik ook bijbetalen. Elke kilo moet vervoerd = directe kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet terecht. Dik zijn is over het algemeen geen keuze, hoe hard de megametabolisten dat ook blijven roepen. De vergelijking met meegenomen bagage gaat dan ook mank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegen daarin tegen is wel een keuze. Het is gewoon positieve discriminatie om ze niet meer te laten betalen. En das ook discriminatie.
Ik ben van mening dat ze niet meer laten betalen positieve discriminatie is. Dat is dus ook discriminatie, daarom is het goed dat ze vet-belasting invoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen zijn meer mens dan anderen