Namen na het WK

Als we het WK winnen, of in ieder geval de finale halen, waarop het lijkt nu, worden dan echt heel veel meer kinderen Maarten, Dirk, Wesley of Arjen genoemd? En zullen die dan andere namen vervangen dan ouders eerder in hun hoofd hadden?
En zullen we ook de wat minder voorkomende namen als Giovanni en Khalid zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Jazeker! Heb ooit een boek gelezen over de oorsprong/frequentie/populariteit over/van het geven van een voornaam aan een kind.
Daarin werd het voorbeeld van de naam Romario gegeven.
Toen hij een heel populaire voetballer was werden er meteen een hoop jongetjes zo genoemd. Toen zijn populariteit tanende was, was het met het vernoemen naar hem meteen over.
Kijk maar eens op onderstaande link.

Toegevoegd na 20 uur:
Ik lees net op de rtl nieuws site dat er in juni al 2x zoveel Wesleys geboren zijn dan normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik neem aan dat de namen van de stervoetballers uit het nederlands elftal wel een invloed hebben op de namen van pas geboren kinderen als Nederland de finale wint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA. Jullie hebben de finale gewonnen!
Laat ze maar komen die Khalid 's en Wesley's en Arjens.
HUP HOLLAND HUP!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die AMG;

Nou was ik niet van plan om nog een nakomertje te bestellen, maar zelfs als dat zou was zou ik de keuze van de naam van het kind echt niet laten beïnvloeden door het resultaat van Oranje. Of gaan ze hun kinderen na een verloren finale allemaal uit frustratie Duirtsche namen geven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen, maar dat is niet in het belang van het kind. Je geeft je kind de naam die je al in gedachten had en die mag niet afhangen van een of andere gebeurtenis. Een kind zou zich daar misschien uiteindelijk niet zo gemakkelijk bij gaan voelen.
Laten we het maar liever houden op gewone Nederlandse namen van deze tijd, die niets met het een of ander te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je misschien nagaan aan de hand van eerdere grote successen. Ging men toen ook over tot het vernoemen van kinderen naar de grote helden?
Ik kan me haast niet voorstellen dat men zoiets doet. Je kiest een naam omdat je hem mooi vindt , niet omdat iemand die een mooie prestatie heeft geleverd , te vernoemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal wel, maar ik vind het wel getuigen van een "meelopers- en naäpersmentaliteit". Waarom zou je een kind vernoemen naar een voetballer die na 5 jaar alweer bijna vergeten is ? Ik zou gewoon een naam zoeken waar ik zelf voor 100% achter sta en zeker niet meedoen aan iets wat een hype is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit hangt ook sterk af van beroemde nederlanders. Als een beroemde nederlandse zanger of zangeres dit wel gaat doen, dan trekt hij of zij daar vele duizenden in mee. Dit is ook gebeurd toen jaren geleden de beroemdheden van de wereld hun kinderen ineens automerknamen moesten geven. Namen zijn de laatste 25 jaar sterk mode onderhevig geworden. Daarvoor was het eeuwen gebruikelijk om naar een familielid te vernoemen.