kan ik zonder mijn vmbo diploma MBO doen??

ik ben 19 en ben bezig met mijn vmbo,,jammer heb ik het al 3 keer niet gehaald,,mijn vakken zijn nederlans,engels,spaans,economie,aardrijskunde en wiskunde..mijn punten zijn wel goed maar ik ben erg slecht in wiskunde ,,daardoor druip ik altijd.hier kan je vrijstellingen krijgen voor 3 jaar,dus ik kan wiskunde niet alleen doen.mijn punten zij goed daarom wil ik niet opnieuw beginnen.,ik wil voor event management studeren,,daarom mijn vraag als ik met mijn MBO kan beginnen?? zonder mijn vmbo als ik een toelatingstest kan doen?? of waar kan ik zoeken voor informatie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Op de informatiesite van de Rijksoverheid vind je de antwoorden (Zie linkje hieronder)

Het hangt er van af op welk niveau de MBO-opleiding is die jij wil doen. Als het om een assistenten-opleiding (niveau 1) of een basisberoepsopleiding (niveau 2) gaat, gelden er lichte eisen.

Voor alles hoger dan dat heb je in principe een diploma nodig, maar de MBO's zijn zelf verantwoordelijk voor hun toelating. Als jij dus aan kunt tonen dat jij de opleiding wel aankunt, en de school accepteert dat, kun je toch de opleiding gaan doen. Vraag er eens naar bij je decaan of ga eens praten bij de opleiding die je wil gaan doen, dan weet je het snel genoeg.

En pas een beetje op met de aanbieders van eventmanagement-opleidingen, het ziet er naar uit dat daar veel particuliere scholen bij zitten. Ben je rijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vooropleidingsdiploma is voor de meeste MBO-instellingen wel een toelatingseis.

Alleen voor het volgen van een MBO assistentenopleiding gelden geen toelatingseisen. Eventmanagement lijkt mij geen assistentenopleiding, dus helaas.

MBO-instellingen mogen wel hun eigen toelatingseisen bepalen. Dat betekent dat sommige scholen afwijken van de normale regels. Dan zou je eventueel nog binnen kunnen komen door het doen van een toets. Dit houdt standaard in dat je getest wordt op taal-, reken- en leesvaardigheid. Aangezien je rekencapaciteiten niet goed zijn (zoals je zelf zegt) en je taalcapaciteiten ook niet echt ontwikkeld zijn (zoals ik zelf zie), lijkt me dat vrij lastig worden.

Doorzetten dus en gewoon je diploma halen. Als je niet door het VMBO komt, is de kans groot dat ook MBO niet gaat lukken.