Als iemand een ochtend mens is , is dat dan erfelijk gekregen of aan geleerd tijdens je jeugd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dit is puur gewenning & intern ritme.

Elk ochtendmens kan aangeleerd worden 's avonds wakker te zijn. Kijk maar naar Jetlags, waar je je complete ritme 12 uur kan verschuiven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je een ochtend- of avondmens bent, wordt voor de helft genetisch bepaald. De andere helft is omgevingsbepaald. Van invloed is bijvoorbeeld opvoeding, het werken in ploegendienst of de aanwezigheid van kleine kinderen. Als je vaak vroeg op moet staan, gaat dit je makkelijker af dan iemand die dit niet gewend is.

Toch zijn er volgens slaapdeskundige prof.dr. Kerkhof geen regels om te bepalen of iemand een ochtend- of avondmens is. "Het begrip ochtend- of avondmens is relatief en er is geen scherpe grens mogelijk. De schaal waarop we meten heeft weliswaar uitersten aan beide kanten, maar ook een groot grijs tussengebied." Het blijkt dat ongeveer de helft van de mensen noch een ochtendmens, noch een avondmens is.
Amadea
13 jaar geleden
kan je wel uit ervaring zeggen dat ik als puber graag uitsliep maar nu toch wel een ochtend mens genoemd kan worden dus trek je conclusie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben echt een avondmens en mijn broer is echt een ochtendmens, die staat altijd om 6 uur op. Voor mij is dat midden in de nacht.
Dus... bij ons ligt het zeker niet aan de opvoeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dank aan sjoerdl

Het fenomeen bestaat echt en komt (vooral) door je natuurlijke ritme. Bij ochtendmensen piekt dit ritme vroeger dan bij avondmensen.
Wanneer je de lichaamstemperatuur van mensen over een dag bijhoudt, zul je bij ochtendmensen zien dat de temperatuur vroeg in de ochtend al begint op te lopen, terwijl dit bij avondmensen wat later op gang komt. Daar staat dan tegenover dat avondmensen pas later op de avond een lagere lichaamstemperatuur aan gaan nemen en ochtendmensen dus vroeger.
Je kunt dit ochtend/avond-ritme wel verleggen door op andere tijden te gaan slapen en op te staan. Het is dan wel belangrijk dat je je aan dit ritme houdt. Toch is het ritme niet alleen een kwestie van gewenning. Zo is bijvoorbeeld bekend dat jongeren (pubers) avondmensen worden en pas na de pubertijd weer terug gaan naar hun oude ritme.