Hoe is het mogelijk dat 3 Afrikanse steden nu in de top 10 van duurste steden staan?

Voor de eerste keer staan er 3 steden in Afrika in de top 10 van duurste steden ter wereld, wanneer gekeken wordt naar levensonderhoud. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

http://www.nu.nl/economie/2280531/amsterdam-lager-lijst-duurste-steden.html
http://www.mercer.com/costofliving

Toegevoegd na 43 minuten:
Nog even ter aanvulling, vorig jaar stond de eerste Afrikaanse stad op de 27ste plaats. Wat is er in het afgelopen jaar zo veranderd dat er nu 3 steden in de top 10 staan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Deze landen hebben vaak maar een beperkte verstedelijking. Daardoor komen alle mensen die in dat land iets te zoeken hebben samen op een plaats. Dan is het een kwestie van vraag en aanbod waardoor de prijzen snel hoog worden. Met name vastgoed (huur en/of koopsom) stijgt dan snel.

Een voorbeeld uit mijn eigen ervaring is Kiev in de Oekraine. Ga je in Kiev zelf kijken dan betaal je voor een beetje appartement bij het centrum al gauw $ 250.000. Ga je buiten de stad ergens het platteland op, dan betaal je nog maar $25.000 voor een huis met land. En datzelfde geldt in zekere zin ook voor de kosten van levensonderhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De prijzen zijn in die steden zo hoog, omdat ze merk artikelen pakken. En die zijn duur. Zeker in landen waar oorlog heerst & er een ban is op import van producten. Een pak kellogs is nu eenmaal in Luande niet het meest gevraagde nocht het meest beschikbare artikel. Echter, als je die artikelen niet gebruikt, kan je veel goedkoper leven.

Het gaat hier volgens mij wel om een vergelijking in echte priojzen, en niet op basis van BNP.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lijst is gebaseerd op de kosten voor expats hoofdzakelijk buitenlandse zaken mensen en rijke lui die bereid zijn om te betalen voor special geïmporteerde sushi in een stad (zoals Luanda) waar je geen betrouwbare stroomvoorziening hebt voor een koelkast.
De prijs voor een Heineken bier ka 10 X duurder zijn dan in Nederland.
Locale bevolking hebben niets mee te maken.

Toegevoegd na 13 minuten:
De reden voor de verandering in de positie op de lijst is dat er wordt veel commercieel geïnvesteerd in Afrika.
Bedrijven uit China en het midden oosten investeren en hebben veel personeel om projecten te managen en te begeleiden.