Waarom noemen we 0:00 (12 uur in de nacht) het middernachtelijk uur?

Volgens mij is het van 18 uur tot 23:59 avond. Om 0:00 begint dus net de nacht. Middenin de nacht is om 3 uur, want 6 uur begint de ochtend, de dag. Of ben ik mis?

een jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Omdat eigenlijk de nacht om 9 uur begint en om 3 uur de ochtend. Denk aan het begrip 'nachtrust' als je gaat slapen.
SentWierda
een jaar geleden
@Echwel. Wat is de bron? Of is het een verzinsel?
SentWierda
een jaar geleden
De vraag gaat uit van een foutieve veronderstelling.
De vraag veronderstelt dat een uur een tijdstip is. Maar een uur is niet een tijdstip naar duurt 60 minuten; in dit geval de 60 minuten voorafgaand aan 24.00 uur..
Het tijjdstip middernacht is 24.00 uur.
De tijdsduur 'middernachtelijk uur' is van 23.00 tot 24.00 uur.
Bron: Van Dale.

Antwoorden (2)

Omdat (althans van oorsprong) 12 uur precies halverwege de nacht, dus halverwege zonsondergang en zonsopgang is.
een jaar geleden
Jedidja
een jaar geleden
Was het maar zo dat de zon altijd om 18 uur onder ging. Scheelt een hoop hitte... Dit is dus ontstaan, zeg maar, rond de evenaar, waar de dagen altijd ongeveer even lang zijn?
tinus1969
een jaar geleden
@Jedidja, nee. Middernacht (12 uur 's nachts) is halverwege zonsondergang en zonsopgang, net zoals middag (12 uur overdag) halverwege zonsopgang en zonsondergang is. De lengte van de dag of zelf doet er niet toe - het is halverwege, of de nacht nu 8 uur 12 uur of 16 uur lang is.
SentWierda
een jaar geleden
@Jedidja. Ja. Aan de equator zijn dag en nacht steeds even lang, maar tussen equator en polen veroorzaakt de helling der ecliptica een ongelijke lengte van dag en nacht.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
TurfGraver
een jaar geleden
Prima antwoord hoor maar "Middernacht (12 uur 's nachts) is halverwege zonsondergang en zonsopgang, net zoals middag (12 uur overdag) halverwege zonsopgang en zonsondergang is. De lengte van de dag of zelf doet er niet toe - het is halverwege, of de nacht nu 8 uur 12 uur of 16 uur lang is." klopt niet.
Zon gaat vanavond om 21:21 onder en komt morgen om 06:11 op, dat is een nacht van 8 uur en 50 minuten. Halverwege is dus na 4 uur en 25 minuten dan is het rond 01:46 uur. ;)
SentWierda
een jaar geleden
@TurfGraver..Het antwoord gaat over de situatie op de evenaar/equator. Tussen de evenaar/equator en de polen is de tijdsduur tussen zonsondergang en zonsopgang variabel - zoals ik heb uitgelegd..
TurfGraver
een jaar geleden
Staat niet in het antwoord SentWierda.
tinus1969
een jaar geleden
@Turfgraver : Zon gaat vanavond om 21:21 onder en komt morgen om 06:11 op, dat is een nacht van 8 uur en 50 minuten. Halverwege is dus na 4 uur en 25 minuten dan is het rond 01:46 uur. ;)
Die situatie heeft niets te maken met de afstand tot de equator, maar met het instellen van tijdzones en zomertijd. Voor 1940 hadden we in NL Amsterdamse tijd, waarbij de zon om 12 uur in Amsterdam precies op het hoogste punt in het zuiden stond. Sinds 1940 gebruiken we de Berlijnse/Middeleuropese tijd die daar zo'n 40 minuten van af wijkt. Door de zomertijd is daar nog een uur bijgekomen.
Nacht is de tijd tussen zonsondergang en zonsopgang.
Middernacht is het tijdstip van 24.00 uur. Te middernacht (Latijn: media nox) is de tijd tussen 23.00 en 24.00 uur. Het middernachtelijk uur (dat 60 minuten duurt) is van 23.00 tot 24.00 uur.
Bron: Van Dale.
Op de evenaar/equator is middernacht het tijdstip midden in de nacht: 24.00 uur. Ten noorden en ten zuiden van de evenaar (richting de polen) is dat altijd een ander tijdstip - ook in Nederland en Vlaanderen. Maar voor het gemak wordt met middernacht altijd en overal 24.00 uur bedoeld.
Het middernachtelijk uur is dan ook altijd en overal het uur dat aan 24.00 uur voorafgaat, dus van 23.00 tot 24.00 uur..
Bronnen: Winkler Prins encyclopedie; Van Dale etymologisch woordenboek.
Toegevoegd op 08 augustus 2022 17:02: tekst
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
En waarom noemen we dat uur zo?
SentWierda
een jaar geleden
@tinus1969. Als je afspreekt dat iets uiterlijk het middernachtelijk uur moet gebeuren, dan betekent dit dat het uiterlijk gebeurt in de periode 23.00-24.00 uur.. De termijn loopt om 24.00 uur af.
tinus1969
een jaar geleden
@SentWierda, je geeft interessante informatie maar geen antwoord op de vraag. De vraag is 'waarom noemen we 12 uur midden in de nacht, ipv 3 uur' (zie ook toelichting op de vraag). Je preciseert de vraag en geeft wat context.