Waarom worden vermiste/vermoorde personen bij hun "functie" genoemd?

Vorig jaar toen dat meisje van 14 dood gevonden werd, hadden de kranten het over: De scholiere Lotte. De vermiste en vermoedelijk vermoorde Tanja wordt steeds "de studente" genoemd. Bij Anne Faber werd ook steeds over "de studente" gesproken.

Waarom is dat?

2 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit soort zaken loopt vaak langere tijd, maar wel met vlagen, in het nieuws. In het nieuws komen veel namen voorbij waardoor mensen met alleen een losse naam vaak niet meer precies weten wie het ook alweer was.
Door hun 'functie' erbij te vermelden wordt het geheugen met wat extra context informatie gevoed waardoor er makkelijker herinneringen getriggerd worden en mensen de persoon kunnen plaatsen.
B.v. Lotte en Tanja... wie was nou ook alweer wie ? Door er "de scholiere Lotte" van te maken heb je meteen het beeld van een jong meisje, dat is dus niet "die studente", dat was Tanja Groen.