Hoe komt het toch dat we iets gemakkelijker lijken te accepteren als we het 'waarom' erachter menen te weten?

Er wordt veel gevraagd naar het 'waarom' achter gebeurtenissen die ons overvallen, naar de achtergrond, naar 'hoe heeft dat toch zo kunnen gebeuren?'...

Stelt het ons gerust als we het antwoord op die vragen menen te weten? Denken we dan weer de controle erover te hebben? Waarom willen we het 'waarom' weten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een diepzinnige vraag. 1+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom wil je dat eigenlijk weten?
en waarom wil ik DAT weer weten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Djools
en krijg ik nu ook nog een diepzinnig antwoord van je? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@JJ
blijkbaar wil ik graag begrijpen wat mensen beweegt... en daardoor begrijpen wat daar mijn drijfveer weer voor is... etcetera ad infinitum
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Deva
Weet niet of mijn antwoord diepzinnig genoeg is maar het is een poging.

Het beste antwoord

Waarom interpreteert dat het er eigenlijk anders uit had moeten zien of dat het anders had gekund.
Als het leven in elke seconde een uitdrukking is van de perfectie van het universum en we zijn ons daarvan bewust dan is er geen waarom vraag, dan is het simpele antwoord: omdat het zo is.
Als er geen verzet is tegen wat Is is er vrede maar dan gaat de hele maatschappij/ instanties op zijn gat(dat is trouwens wat gaande is)
Wij mensen denken te kunnen weten wat de beweegreden is,
het hoofd wil verklaringen voor wat er voorvalt omdat we dan niet hoeven te voelen wat de situatie werkelijk met ons doet in ons hart.
De waarom-vraag reist op uit het ik omdat het zich niet over kan geven aan het Leven. Het Is het Leven maar distancieerd zich ervan omdat denkt dat het door het antwoord in het zadel zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De waarom vraag is denk ik normaal om een totaalplaatje te kunnen creeëren. Ik denk niet dat het ons direct gerust stelt. En ik denk al helemaal niet dat we dan daadwerkelijk de controle over de situatie hebben...

Oké... Een agent zal er alles aan proberen te doen om rust in de chaos te creeëren, zodat er weer overzicht komt. En niet een heel volk op de PD rond rent. De brandweer zal een dak van een zwarte Suzuki knippen om een verdachte af te kunnen voeren. De DKDB'ers zullen de koninklijke familie zo spoedig mogelijk in veiligheid brengen. En de EOC zal z.s.m. kijken of er explosieven aanwezig zijn om deze zo nodig zo spoedig en veilig mogelijk te demonteren...

En wanneer er één totaalplaatje is dan is acceptatie gemakkelijker, waarom iets zo gebeurd/gegaan is...

Controle over een situatie heb je alleen als je alle factoren die daadwerkelijk kunnen plaatsvinden hebt uitgesloten. En dit is praktisch onmogelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat we dan niet in ontwetend heid gelaten worden en wat meer weten over die gebeurtenis en hem soms ook beter begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij geef je het antwoord zelf al. Mensen zoeken altijd naar structuur (= veiligheid, want heeft waarde voor voorspellingen). Als iets van de structuur afwijkt wordt de toekomst onzekerder, moeilijker te voorspellen. Een verklaring of een kansberekening maakt het dan weer mogelijk om opnieuw op de structuur te vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het denken toch ook bezig gehouden wil worden, Je hersenen willen altijd wat te doen hebben en zoeken naar iets ingewikkelds.

Maar soms kunnen antwoorden erg nuttig zijn. Want kennis is macht en kennis verrijkt je leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dezelfde reden waarom dat jij antwoord wilt hebben op deze vraag... Dat is de reden namelijk...

D A A R O M . . .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, blijkbaar wil ik graag begrijpen wat mensen beweegt… en daardoor begrijpen wat daar mijn drijfveer weer voor is… etcetera ad infinitum
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist ja, daarom... en het is ad infinitum totdat het stopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ad finitum stopt toch niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huh???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is toch tot in het ón-eindige...zonder einde?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar heb je het over ad infinitum of ad finitum? Je zult zien dat het stopt, kijk maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hierna wel...
dank je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ad finitum was een slip of the key...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net als de suiker van net?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jahhh
Het is de aard van het beestje dat mens heet. Het gaat zelfs zover dat als er geen verklaring is, wij die zelf verzinnen. Kijk maar naar het geval Karst T. Als we de achtergrond niet te weten komen dan verzinnen we er zelf wel een. Op die manier hebben we vroeger ook allerlei goden verzonnen om natuurverschijnselen te verklaren en zijn we onze doden gaan begraven en spullen gaan meegeven.

Volgens mij moet je het zien in het licht van de evolutietheorie. Elke soort heeft zijn eigen specialisaties ontwikkeld. Die voorouders van ons die deze eigenschap hadden, waren op den duur succesvoller dan de anderen die er niet mee begiftigd waren.

Toegevoegd op 02-05-2009 11:44:32
Onze menselijke specialisatie is het dat we begiftigd zijn met een brein dat begrijpen wil en fantasie heeft. Dat stelt ons in staat de mooiste (Ghandi) en de lelijkste dingen (Hitler) te dromen en ter hand te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
voor het eerste deel van je uitleg... dank je
de rest kan ik (nog) niet plaatsen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze specialisatie is het dat we begiftigd zijn met een brein dat begrijpen wil en fantasie heeft.